Svar: Søvnløshed og tilbage i egen seng
3. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære trætte forældre
Der er flere ting som spiller ind på en god nats søvn og i forhold til jeres lille dreng, er der derfor flere overvejelser at gøre sig.
For det første søvnbehov. De fleste børn vil mellem 12-18 måneders alderen kunne nøjes med kun en lur dagligt og måske er det allerede tiden for jeres dreng med kun en middagslur. Det kan I overveje. Har han fortsat behov for 2 lure dagligt, er det naturligvis helt fint og han må meget gerne sove formiddagslur og middagslur, men I skal så se på hvor meget han sover om dagen, for at vurdere, hvorvidt dette spiller ind på søvnen om natten. Hvis han sover meget om dagen, så vil han naturligt ikke kunne sove særlig meget om natten og kan af den grund godt ligge vågen midt nat ...
Derudover skal I se på hvad han spiser og hvordan hans rytme er. Det er vigtigt at han får mad nok og ikke er sulten og det er vigtigt at der er en sammenhæng imellem hans indtag af mad og tidspunktet på døgnet. Altså bestemt mad hører bestemte tidspunkter på dagen til. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Rytmen påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Og så skal I se meget på og ændre jeres putterutiner og det skal I fordi jeres dreng tydeligt er afhængig af sin flaske for at kunne sove og også er afhængig af at ligge tæt op af jer, for at kunne falde til ro.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn eller sove sammen med mor eller far.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer i jeres drengs alder, handler om at han kun kan sove, hvis han får en flaske eller hvis I ligger helt tæt op af ham og lulle ham i søvn.
Når jeres dreng sover, så gennemgår han flere forskellige faser – han sover let, han drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler han mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner han op – han sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, han flytter på sig, små klynker, pjevser lidt. Hver gang han skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre igen.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng må således gerne vågne lidt op natten igennem, han skal så bare lære at falde i søvn igen uden jeres hjælp.
Når I giver ham flasken at falde i søvn med eller når I lægger jer med ham og lærer ham at falde i søvn i jeres favn og så prøver at flytte ham derefter, så lærer han ikke at falde i søvn selv og det gør ham urolig og ked af det.
Det svarer til at du og din mand går i seng sammen, ligger og putter sammen og falder i søvn i hinandens arme. I løbet af natten vågner du op, vil putte dig ind til ham og så er han pludselig væk. Du vågner lidt mere op, klapper på puden, måske har han bare flyttet sig lidt men han er væk. Du kan ikke bare lægge dig til at sove igen, du stiger ud af sengen og leder efter ham og først når du har fået ham med i seng igen eller hvis du er forvisset om at han kommer lige om lidt, han var bare ude at tisse, så kan du finde roen og atter sove.
Det er sådan det er for jeres dreng - I putter ham med en flaske eller putter jer sammen med ham og så forventer I at han skal kunne sove videre uden jer/flasken, som han forbinder med at sove. Det kan han ikke.
Derfor skal I lære ham at falde i søvn uden. Han skal lære at sove med en sutteklud eller lignende som han selv kan finde i søvne og finde roen med. Han skal lære at sove i sin egen seng med jer ved siden af.
Jeres dreng er stadig så lille at han ikke ved at du er der, når han ikke kan se dig. Han skal se dig eller høre du kommer for at vide at du ikke har forladt ham. Derfor er det vigtigt at du viser ham at du er der for ham og ikke bare går og lader ham græde sig i søvn.
I skal dog også vurdere hans gråd, når I putter ham. Når børn klynger sig, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre mor i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Hvis han virker utryg og oprigtigt ked af det, så skal I derfor sidde hos ham, holde ham i hånden, læse en lille historie eller lignende hvor han trygt lægger sig til at sove i løbet af et kvarter, - fremfor at gå fra ham og han græder sig i søvn.
Men gråden kan også handle om protest mod at skulle sove, protest over at dagen slutter nu og at han hellere vil lege og her er det okay at putte ham kærligt, betrygge ham i at I er der og passer på ham og så gå til og fra. Netop for at vise ham, at det er sengetid nu og ikke legetid. Jeg anbefaler normalt at man kun er væk i ca 3 minutter af gangen, netop for hele tiden at vise barnet, at man er der og at barnet derfor trygt kan lægge sig til at sove.
En anden mulighed kan være at du stiller dig på værelset og laver noget praktisk, f.eks. stiller dig og lægger tøj samme, stryger eller lignende. På den måde har du mulighed for at lære din dreng at du er der også selvom du ikke sidder lige ved siden af ham. Du kan med dine ord berolige ham "Mor er lige her, læg du dig ned skat, mor passer på dig, nat-nat" osv. og på den måde igen få ham lært at falde trygt og roligt i søvn, velvidende at du er der for ham, passer på ham.
Og så er det som jeg startede med at skrive, også rigtig vigtigt at du putter ham til det rette tidspunkt, ingen kan sove, hvis ikke de er trætte nok, så I skal være opmærksomme på, hvor meget han sover i løbet af dagen. Hvis han er en dreng med et generelt kort søvnbehov, så er 2-2½ times lur i løbet af dagen (samlet) ofte nok, om natten vil han så måske sove ca 11 timer.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske