Svar: Madplan og slippe den sidste flaske
3. januar 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Josefine og Co
Det lyder ganske rigtigt som om at Josefine har behov for sine flasker lidt endnu og det er helt okay i forhold til at hun er født lidt før tid og vil skal korrigere lidt ind med hendes alder. Men I har naturligvis ret i at flaskerne stille og roligt skal væk - ikke bare den midt om natten, men også de andre to og spørgsmålet er om ikke I stille og roligt bare skal prøve at tilbyde mindre og mindre af gangen, så hun tilsidst helt kan undvære.
Jeg har på fornemmelsen at hverken Josefine eller I har behov for en kold tyrker, hvor flasken bare er væk. Men at det vil være bedre for jer alle, hvis man kunne tage det i meget små skridt. Derfor anbefaler jeg at I bibeholder flaskerne som nu, men så stille og roligt giver mindre og mindre af gangen.
Som jeg læser jeres dagsplan, så er der ikke sammenhæng imellem det at få flaske og det at falde i søvn. Jeg forstår jeres plan således, at Josefine fint kan sove uden at have sin flaske i munden. Hun puttes uden flaske til middagslur og hun puttes uden flaske til natten. Det er nemlig rigtig vigtigt i forhold til at få fjernet flasken på de andre tidspunkter også - at hun forbinder det at sove med at blive nusset, få kys, kram, kærtegn osv. og ikke med at skulle have en flaske i munden. Når det fungerer de andre tidspunkter af døgnet, så skal det også nok komme om natten.
Så mit råd til jer er altså at bibeholde de gode vaner og tilbud om mad som I allerede har i løbet af dagen og så skrue indtaget af mælk meget langsomt ned lidt efter lidt, indtil hun tilsidst kan nøjes med at få en kop mælk og tilsidst helt kan undvære.
Fortsat held og lykke med det :o) Rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske