Svar: Skilsmisse - 8 mdr.
22. april 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Maria K
Det gør mig ondt at høre at I ikke kan få tingene til at fungere, men jeg tror på at det så vil være bedst for barnet at I bor hver for sig.
Der er ikke nogen tvivl om at det påvirker jeres søn, hvis i skændes meget og diskuterer. Det påvirker ham både, hvis I gør det foran ham, men han kan også mærke, hvis du er ked af det, oprevet eller lignende, selvom du forsøger at lade som ingen ting. Børn har en fantastisk evne til at aflæse deres forældres kropssprog.
Helt generelt vil jeg sige at det er vigtigt at din søn har kontakt med både sin mor og sin far. At I er to forskellige kulturer, er jo en del af ham og det tror jeg ikke umiddelbart vil skabe problemer. Vi har jo alle forskellig måde at gøre tingene på og din søn vil med tiden lære at I gør tingene på en måde hos dig og hos far er det anderledes.
Når I har så svært ved at finde ud af tingene nu, så tror jeg umiddelbart ikke at det bliver lettere, selvom I bor fra hinanden:o( Jeg tvivler derfor på om det er til jeres søn bedste at bo hos jer begge. Børn der bor en uge et sted og en uge et andet sted,- det er som at bo i en kuffert og det ville vi som voksne heller ikke synes om i længere tid.
Som jeres situation er, så tror jeg derfor det vil være bedre, hvis jeres søn bor hos den ene part, således at der er en person der tager beslutningerne i det daglige. Der skal tages stilling til mange ting efterhånden som han vokser op, og hvis I ikke har kunne blive enige, da I boede sammen, hvordan skal I så blive enige, når I bor fra hinanden.
Det er klart at der store spørgsmål, hvor det vil være relevant at begge forældre taler om, hvad der vil være hensigtsmæssigt for barnet. F.eks. hvis barnet ikke trivs og man taler om et skoleskift eller lignende, men de dagligdags beslutninger synes jeg skal ligge hos den ene forælder,- der hvor barnet bor mest.
Det er også vigtigt at barnet bibeholder sin institutionsplads og ikke oplever skift her i hverdagen. At det så nogle gange er mor der henter og andre gange far, er jo helt fint.
Din søn har også brug for sin far. Det er vigtigt for ham at spejle sig i sin faderfigur. At have en som tumler med ham på en anden måde og laver flere 'drengede' ting.
At din søn ikke har set sin far så meget i hverdagen, tror jeg ikke har påvirket ham. Nogle børn opvokser jo med at far eller mor er væk i længere tid, hvis man f.eks. sejler, flyver eller har et andet af de erhverv, som kræver at man er væk i perioder.
Jeg håber at I finder en løsning der er god for jer alle og ønsker jer alle tre fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske