Svar: Klapvogn og babybjørn sele
3. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Nu er klapvogne jo meget forskellige og hvorvidt det er forsvarligt at have jeres datter i en klapvogn afhænger meget af, hvad det er for en type vogn og hvor hun står.
Hun vil naturligt være bedst beskyttet i en barnevognskasse, den beskytter hende mod vind og vejr på en anden måde end en voksipose er i stand til. Der er sider på og det betyder at hun ikke så let kan trille nogen steder - når man er 3 måneder gammel, kan man godt få flyttet på sig selv (også i søvne). En barnevogn er ofte også lidt højere og højden og siderne på kassen beskytter det lille barn, fordi andre børn ikke så let lige klatrer op i vognen ...
Men når det er sagt, så er klapvogne idag ofte i rigtig god kvalitet og kan ofte virke ligeså gode sikkerhedsmæssigt som en barnevogn. Det kan være praktisk, når man skal på tur eller hvis man som jer, har behov for at lægge hende et sted, hvor hun kan være lejret en lille smule eleveret for at bedre vejrtrækningen.
Det I skal være opmærksom på er, hvordan klapvognen er polstret. Det er vigtigt at sæde og ryg er polstret, så hun stadig ligger godt og der bør være lidt luft imellem sæde og stel, så hun ikke får stød op i ryggen, hvis I triller med hende, samtidig med at I jo skal sikre jer, at hun ikke kan falde ud ... :o) Nogle gange kan man tætne lidt ekstra med en madras, f.eks. bruge barnevognsmadrassen.
Med hensyn til bøger under tremmeseng og kravlegård, så oplever jeg faktisk ofte at man får en lidt bedre effekt, hvis man lægger lidt ind under selve madrassen, så netop hele madrassen bliver eleveret lidt - lidt ligesom I oplever med klapvognen. Altså at man ikke kun kommer lidt under benene på sengen, men kommer en lille pude eller lignende ind under selve madrassen.
Med hensyn til brug af bæresele nu hvor hun er 3 måneder gammel, så ser jeg ikke problemer i dette. I kan godt have hende der en lille times tid, hvis hun synes det er rart og I har det godt med det og hun generelt ikke sidder for meget og alt det der, I allerede har læst :o) 3 måneder gammel vil de fleste børn kunne holde hovedet selv og vil således kunne kigge ud på verden, når de sidder i bæreselen.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske