Brev:
Mad og kød i store tern - går det an?
3. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Mad og kød i store tern - går det an?
Hej Helen... Nu skriver jeg lige igen - med behov for en lille midtvejs-guidning. Det handler igen om mad.
Efter dine tip om lidt grovere mad, tror vi efterhånden at vi har knækket mad-koden, og har omsider vundet hendes interesse for mad. Når vi tilbyder hende rugbrøds-hapsere, gaber hun ivrigt op, og det er fantastisk at se, efter at vi i den første lange grødperiode ikke oplevede den store iver og glæde ved måltiderne. Hun kunne simpelthen bare ikke lide grød-konsistensen. Det samme gælder ved aftensmaden, hvor vi i stedet for mos tilbyder hende grønsager og kød i store tern. Hun elsker det.
Så på trods af, at vi ser, at du vejleder folk til, at de skal tilbyde grød og mos ved siden af, har vi alligevel undladt dette, fordi hun simpelthen bliver "øv" og mister interessen fuldstændig.
Men jeg er lidt usikker på, om det går an. Om hun så får nok. Altså hun spiser, hvad der svarer til 1 helt levebrød (nogengange 1½) både morgen og middag. Hun får masser af varieret pålæg. Både leverpostej, ost, fisk, avocado mm. Til aften kan hun spise, hvad der svarer til 1 lille kartoffel samt ½ gulerod eller pastinak, lidt ris samt sovs og kød. Om eftermiddagen gnaver hun på lidt frugt og kan spise ½ oste-stang samt indmaden fra ½ havregrynsbolle med smør. Hertil drikker hun lidt sødmælk af kop.
Jeg tænker bare, at som det er nu, så har hun stor glæde ved måltiderne og har virkelig en god oplevelse. Og så snart der kommer grød eller mos med i billedet, vender det, og vi skal kæmpe meget for at få hende til at gabe op. Det var på den baggrund at vi valgte at undlade mosen. Tænker jo, at hun hurtigt lærer at spise mere, med alt den tygge-træning :0)
Hun er glad, og vi har en god følelse i maven, når hun skal spise, men jeg har altså bare behov for at høre om det går an?!
Fordi, vi har droppet mosen, og jeg er i tvivl om mængden, ammer jeg hende stadig før formiddagssøvn og middagssøvn samt aften, sen aften og tidlig morgen. Tror du jeg kan droppe formiddagsamningen nu, og istedet tilbyde lidt frugt og ost?
Et tillægsspørgsmål.. Hvornår på dagen anbefaler du at give d-dråber samt jern for at det optages bedst?
Igen tak.
Mange hilsner og et godt nyt år til dig :0)