Svar: Ammes tit om natten
3. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Maibrit
Det vil være sandsynligt at Valdemar søger brystet ekstra om natten, fordi han mangler den ekstra væske (eller mad) i løbet af dagen. Han er så gammel nu, at han hurtigt lader sig forstyrre af andre ting og måske derfor ikke helt får dækket sit behov om dagen - alt andet er meget mere spændende. Selvom han nu får masser af skemad, så er behovet for mælk fortsat meget stort og er han ikke dækket ind om dagen, ja så søger han naturligvis det ekstra om natten.
Nogle gange er der tale om en periode, som går over af sig selv, andre gange må man ind og justere lidt i indtaget i dag og aftentimerne.
Derudover skal du naturligvis se på hvor meget han sover om dagen. Det at han virker vågen om natten kan jo godt være udtryk for at han sover lidt for meget om dagen, at han måske skal til at springe sin powernap om eftermiddagen over, hvis han ikke allerede har gjort det.
Derudover er det også sådan at nogle børn netop i 6-7 måneders alderen kan have en vågenperiode om natten, hvor de ligger og pludrer, sige lyde og ligesom øver deres stemme lidt ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnaske i, opbløde med spyt osv.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes evt. og kan her også tilbydes lidt frugt, frugtmos eller måske er det tiden til en lille portion grød med frugtmos, som det fjerde måltid. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagsmosen, lidt laks med lidt pesto, lidt sovs, lidt ris osv. Tilbydes lidt brødskorper eller lignende at gnaske i. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage i egen seng
Du skal regne med at han i løbet af dagen har behov for masser af små måltider og stadig en del amning og med hensyn til søvnbehov, så skal du nu gå ud fra to lure dagligt, sammenlagt sover han måske 3-3½ time om dagen + 11 timers nattesøvn afbrudt af amning sen aften og tidlig morgen.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske