Svar: Morgenmaden og noget rytme ...
3. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Liv´s mor
Med den alder Liv har nu, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne give hende lidt i hånden, som hun selv kan sidde med og gnaske lidt i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Liv er helt naturligt i kraft af sin alder, igang med at bruge sin mund mere. Hun laver læbelyde og bruger sin tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. Hun bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde hende noget mad i hånden, som hun kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til hendes øvrige udvikling.
Det er derfor rigtig godt at du forsøger med lidt skorper og frisk frugt i hånden, men måske har hun også brug for små brødhapsere - måske kan du allerede nu begynde med lidt at tygge i ...? Hvad tænker du? Giv hende små hapsere ind i siden af munden, så hun med det samme tygger sammen omkring maden og ikke midt i munden, så er det sikkert for svært. Jeg tænker at det måske kan give lidt større indtag og lidt mere interesse ... :o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.00: Frisk frugt i hånden at gnaske i imens du gør morgengrøden klar, vand af kop.
Suppleres ca 8.30 med ½ bolle med lidt smør i små bidder, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med tilbud om en flaske ca kl. 9 fordi hun er startet dagen uden at få mælk. Hvis hun drikker mælk tidlig morgen, så må flasken her formiddag gerne fjernes for at give plads til større frokost. Modsat, hvis hun ikke har fået mælk tidlig morgen, så er det vigtigt at hun får mælk her ellers er det for lang tid der går uden større væskeindtag.
Frokost 11.30: Tilbydes små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Lad hende igen evt. starte med at få en brødskorpe, agurkeskive eller lignende, så hun ved hvad der nu skal ske og imens du laver maden klar. Vand af kop.
Tilbydes flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30: Tilbydes frugtmos, frisk frugt osv. som nu. Vand i kop
Sen eftermiddag powernapper som nu
Aften 18.00: Mere og mere familiemad, igen giv hende kogte grøntsager i hænderne som hun kan spise selv, det kan være blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde og lignende. Giv hende små hapsere af indmaden af en frikadelle eller lignende ind i munden som hun selv kan tygge og suppler så med grøntsagsmos af forskellig slags. Det kan være grøntsager, ris hvad I nu får moset med lidt sovs osv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling 19.30-20
Sen aften 23-24: Vælling som nu
Da hendes indtag af mælk heller ikke er særlig stort, så er det okay, hvis hun nogle nætter vågner op og har behov for en flaske kl. 03. Hvis hun har det behov, så synesjeg du skal give hende det. Modsat, hvis hun sover igennem uden at få mælk, så er det rigtig dejligt for jer alle, og så synes jeg du skal starte dagen med grød og håbe på at hun så spiser lidt mere den dag.
Det er helt okay, at hun nogle dage kun spiser ½ dl. og andre dage spiser 1 dl. eller mere - den fleksibilitet må være der. Det er super godt, at hun nu er begyndt at spise lidt mere og at du oplever at I nu har lidt mere fast rytme og rutine for dagen. Fantastisk at hun nu er begyndt at synes om at få lidt frugt! Netop det at hun nu begynder at få mad til faste tider, også selvom det er små mængder, er vigtigt for hendes blodsukker, lyst til at spise, behov for mad osv. Hellere lidt og tit end få og store portioner.
Og så må du holde fast i at hun udvikler sig rigtig godt og er en meget aktiv lille pige. Det er tegn på at hun trives, trods sparsomt indtag af mad og mælk nogle dage ... :o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske