Svar: Vil ikke falde i søvn til natten
3. januar 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Emilias mor
Tillykke med den lille pige og velkommen til, håber I har haft en god jul og er kommet godt ind i det nye år :o)
Der er flere ting, som kan spille ind hos jer og du nævner allerede selv nogle af dem. Det kan være vigtigt at se lidt på din mælkemængde .. Det er helt naturligt at hun spiser meget hyppigt, mælken er naturligt mere koncentreret og ikke så voluminøs om aftenen og ved at spise meget hyppigt, får hun derfor små koncentrerede mængder - som gør at hun så efterfølgende sover godt. Men det er her stadig vigtigt at sørge for at hun så vidt muligt fylder sig op i dagtimerne og ikke behøver være ved brystet hele aftenen for at blive mæt nok.
Derfor kan du overveje om du om dagen kan gøre noget for at amme hende lidt hyppigere - meget gerne amme hende fra begge bryster, hvor du starter med at amme fra det ene bryst, skifter hende og ammer fra modsatte side. På den måde kan du i dagtimerne få fyldt hende lidt ekstra op og ved at amme fra begge bryster mellem hver lur, får du også stimuleret til ekstra mælk.
Hvis du allerede gør ovenstående og oplever at have mælk nok, så kan det også være at hun om aftenen har svært ved at finde ro, fordi hun netop får meget mælk, som du også selv er inde på. Det skal jo nedbrydes og kan naturligt give lidt uro i maven og dermed svært ved at overgive sig til søvnen. Hos far kan hun så lettere finde ro, han lugter ikke af mælk, forbindes ikke med at skulle spise, så hos ham er det lettere at slappe af og falde i søvn.
Det er også sådan at jeres lille pige jo nu begynder at opleve lidt mere af verden, hun begynder at kunne se farver, former og skelner mere og mere omgivelserne fra hinanden. Det betyder at hun begynder at få flere og flere stimuli, både berøring, synsoplevelser, smage (din mælk smager forskelligt alt efter hvad du spiser), lyde - hun hører alt hvad der foregår og det betyder at hun naturligt godt kan blive overtræt og af den grund have svært ved at koble fra og finde roen.
Derfor er det vigtigt at skærme hende, ikke bare om aftenen, men også i løbet af dagen. Sørge for at hun ligger et roligt sted og sover uden en masse støj omkring sig, f.eks. ude i barnevognen eller inde i jeres soveværelse, hvor der måske er mere køligt. Sørge for at hun er svøbt fordi det giver hende fysisk ro, det hjælper hende til at holde sammen på sig selv og minder om tiden i livmoderen. Lægge hende i lift eller lignende, så hun er skærmet under kaleche og på den måde holdes verden lidt ude, hun ligger i en lille hule.
Det er naturligvis også vigtigt at se på, hvordan hun sover og er vågen i løbet af dagen, men det du fortæller lyder umiddelbart meget fint. Hun lyder ikke til at sove for meget og lyder til at have en fin regulering af søvn og vågenhed i løbet af dagen. Det er normalt at børn kan være vågne om aftenen og det er fint at hun er vågen fra kl. 21 til 23, men herefter må hun så gerne falde i søvn og sove til natten. Det er jeg helt enig med dig i. Det er rigtig fint, at du forsøger at gå afsides med hende og ammer hende liggende.
Min umiddelbare tanke er at I skal forsøge at få lidt mere mælk i hende dagen igennem, forsøge med en rytme, hvor hun ammes fra begge bryster imellem hver lur, så hun ikke behøver efterspørge brystet så mange timer om aftenen. Og så ellers fortsætte med at svøbe hende, lulle hende lidt til ro, skærme hende osv. når hun skal sove - både dag og aften.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske