Brev:
Vil ikke falde i søvn til natten
3. januar 2009
Alder:
1 mdr.
Vil ikke falde i søvn til natten
Kære Helen
Som forældre til det første barn, synes jeg, der er mange ting, man kan være i tvivl om. Håber derfor at få glæde af denne brevkasse. Vores datter er 5 uger nu og trives fint. Om dagen er hun rolig og nem, men om aftenen vil hun ikke falde til ro før kl. 1-2, hvilket er et problem, da min mand skal op på arbejde.
Selvom hun måske er for lille til at have en rytme, er dagene egentlig ret ens for os. De ser nogenlunde sådan ud:
Hun vågner omkring kl. 6-8 og bliver ammet, derefter falder vi begge i søvn i sengen. Så vågner hun omkring kl. 10, hvor hun bliver ammet, er vågen ca. 1-2 timer, og sover derefter igen. Denne gang kan hun falde i søvn selv i vuggen. Ved 14 tiden får hun mad, og er vågen. Derefter går vi som regel en tur, hvor hun falder i søvn, Ved 17 tiden bliver hun ammet igen. Nogle dage vil hun derefter sove fra ca. kl. 19 til 20-21, hvor hun får mad, når hun vågner. Andre dage sover hun ikke i det tidsrum.
Derefter opstår vores problem. Fra kl. ca. 21 til kl. 1-2. sover hun faktisk ikke, men er bare vågen. Jeg tager hende med i soveværelset og ammer hende liggende, men hun vil ikke falde i søvn. Hun bliver nærmest ved med at spise. Afbrudt af lidt gråd, hvor faren tager hende, og hvor der gerne skal ske noget, som at gå med hende, eller at hun sidder ved ham. Hun er som regel rolig, hvis bare hun sidder i stuen med hendes far. Imens sover jeg lidt, hvorefter hun igen bliver lagt til brystet. Sådan går der nemt nogle timer.
Hun falder først i dyb søvn ca. kl. 1-2. Inden da har jeg ammet hende flere gange. Til sidst græder hun ved mit bryst og bliver hysterisk. Det er så først, når far tager hende lidt, hun falder lidt ned og får lidt at spise igen, at hun endelig falder i den dybe søvn. Det er som om, det er de samme ting hun skal igennem (amning i lang tid, lidt gråd, hysteri osv.), inden hun giver op - og det gør hun ikke inden kl. 1-2. Vi kan nærmest stille uret efter det. Her sover hun så dybt, at hun uden problemer kan lægges i vuggen.
Til gengæld er det så dejligt, at der så går ca. 4-5 timer, før hun skal ammes igen. Så får vi lidt sammenhængende søvn, men det er for sent for os at sove kl. 1-2.
Hvad kan vi gøre for, at hun falder i den dybe søvn tidligere? Det hjælper vel ikke at holde hende vågen mere om dagen....eller er det fordi, jeg ikke har mælk nok om aftenen eller hun får for meget at spise eller...Vi synes, at vi har prøvet forskellige ting bæresele, svøbning osv. Håber du kan hjælpe os lidt på vej.
Venlig hilsen
Emilias mor