Brev:
Urolig om natten - 10 mdr.
22. april 2004
Alder:
10 mdr.
Urolig om natten - 10 mdr.
Hejsa
Jeg håber at du igen kan hjælpe mig med et svar. Min datter på 10½ måned har lige været inde i en god periode, hvor vi er holdt op med amning (hun afviste), og hun samtidig begyndte at sove hele natten. De sidste par dage er hun så pludselig begyndt at vågne om natten igen og også ofte når vi skal i seng, hvis hun endda vil falde i søvn om aftenen.
Jeg har mistænkt ørerne, fordi hun hver gang hun har været forkølet har haft væske i ørerne og dermed problemer med at det gjorde ondt, når hun ligger ned. Lige nu er det bare ikke sådan at hun græder eller er ulykkelig når hun vågner om natten, hun vender og drejer sig og kan ikke finde ro, og rejser sig op og står der og snakker flere gange om natten. Vi ligger hende ned, men kort tid efter er hun oppe igen?
Jeg har også mistænkt tænder, da hun savler helt vildt for tiden og bider kraftigt i f.eks. brød, bidering osv.
Det kan også bare være fordi hun næsten lige har lært at rejse sig i sengen, men der var bare en lang periode hvor hun sov fint om natten, og rejste sig først når det blev morgen.
Hvis det er ørerne, så forstår jeg ikke hvorfor hun ikke virker ulykkelig som tidligere hvor hun græd den halve nat når det var ørerne, men nu er hun nærmere urolig? Men det passer meget godt med at hun lige har været fokølet igen.
Hver gang vi har været til øretjek så har der været væske i øret + et fladt tryk (hvad betyder det?), så hvis der bliver ved med at være væske, så skal der måske ligges dræn?
Et andet spørgsmål er, at der står i mange madplaner osv. at børn skal spise 6-7 gange om dagen, og det har vi meget svært ved her. For det første sover hun godt om dagen og det er svært for hende at nå alle de måltider. Hun får ca. 4 måltider om dagen, da hun simpelthen ikke er vågen til at jeg kan give hende flere samtidig med, at jeg jo hverken giver flaske eller ammer mere.
Jeg er opmærksom på 500 ml mælk om dagen, men dette er også svært, da hun ikke er vild med mælk i kop. Jeg forsøger med A38 og det går fint + mælk i grød, men der er stadigvæk langt op til 500 ml. mælk om dagen og 7 måltider.
Det skal lige siges at hun er en stor pige på ca. 10.5 kilo, og hun har altid fået brystmælk (aldrig MME), så måske skal jeg ikke tage det så tungt? Hun spiser ca. 150-200 ml. pr. måltid, en hel rugbrød osv, så hun tager godt ved når hun spiser, men jeg kan ikke få hende til at spise oftere end hun gør.
Kan du hjælpe med et svar?