Brev:
Natteroderi og bidevane
3. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Natteroderi og bidevane
Kære Helen.
Så må vi have dit råd på ny:-)
Mine dejlige tvillinger på 10 mdr. er glade, kravler og står op over det hele, leger og udforsker alt det de kan komme i nærheden af. Jeg vil mene de er hvor de skal være, når man er 10 mdr.!
Vi har før skrevet ind omkring dagsrytme og søvn, hvilke også går forrygende om dagen! Men ligeså snart vi når kl. 23 bliver alting et mareridt!!
De vågner begge på skift i skrig og er hverken til at trøste eller nå ind til. Det gør de omtrent tre gange hver, i nattens løb. Så kan du næsten regne ud, at vi er ved at være godt tyndslidte!
Vi tænker ofte om vi gør noget forkert, siden de som 10 mdr. stadig ikke sover igennem? Eller er det bare sådan det er lige nu?
Vi har tidligere beskrevet at Benjamin har været den ”nemme” og faktisk har sovet rigtig flot det meste af hans korte liv, hvor Mathilde det meste at tiden har udfordret os:) men nu har han ligesom fuldt trop og kører samme stil som Mathilde.
Om natten når de vågner og er kede af det, prøver vi at trøste ved at tage dem op eller bare sidde ved siden af dem og lægge en hånd på deres mave. Alt dette hjælper for det meste (ikke altid) kun på Mathilde, Benjamin stopper først når han får en flaske og så alligevel ikke altid. Han reagerer slet ikke på en håndspålæggelse, han skal op og have skuldertid, som vi kalder det! Det er som om de er i deres egen osteklokke og vi kan ikke trænge igennem. Al denne trøsten kan vare fra 10 minutter til en time! Eller mere…
Vi ved godt at de går igennem en rivende udvikling lige nu pga. at de kan kravle, der bare sker mere, samt de selvfølgelig er blevet mere bevidste. Men vi synes det efterhånden har varet en evighed og er ved at tage overhånd. Jeg vil mene det begyndte da de blev 8,5-9 mdr. Før det gik det faktisk ok, selvom de heller ikke sov igennem.
Vi kører denne dagsrytme som ser således ud, da de skal starte i vuggestue den 5. januar og er efter aftale med pædagogerne:
200 ml. ME mellem 5 – 6
Øllebrød mellem 7 – 8
Formiddagslur mellem 9 – 10
Frokost mellem 11 – 11:30 Rugbrødhapser og grød. Vand af kop
Eftermiddagslur mellem 12:30 – 14:30
Mellemmåltid mellem 15:00 – 15:30 bolle med smør eller grød
Aftensmad kl. 18. Hvad vi spiser eller kartoffelmos med kød og grønt
Godnat flaske 200 ml ME kl. 19:30 og putter for det meste uden bøvl! Kan sagtens selv falde i søvn:)
Benjamin ruller om på maven og sover med det samme. Mathilde skal have en hånd på sig før hun falder til ro. Det tager ca. fra 5 min til en halv time!
Så er det mareridtet starter. De får deres drømmeflaske på 200 ml ME ca. ved 23 – tiden, sover som regel også videre, men kun en times tid. Så er det de begynder på deres skrig og skrål.
Jeg synes efterhånden vi har prøvet mange måder, for at få dem til at sove en hel nat, men uden held!
Jeg synes de spiser godt i løbet af dagen og burde være mætte til natten, men alligevel tér de sig som om de ikke har fået nok mad og agerer MEGET sultne.
Hvad kan vi gøre for at de sover bedre om natten og vi snart kan få et større overskud til det daglige og den store knægt?
Hvornår skal de af med flasken om natten og hvor meget mælk skal de have på et døgn med den alder de har nu?
Hvornår skal de helt væk fra flasken?
Benjamin er blevet en lille ”bider”. Hvordan får vi ham til at stoppe? For han har efterhånden fået mange tænder og kan bide ret hårdt:)
Håber du kan danne dig et blik af vores problemer i mit lidt for lange brev og komme med den helt ultimative løsning! :) (ønsketænkning)
Med venlig hilsen
Charlotte
P.S. Jeg må nok hellere lige tilføje en mindre detalje, som hedder en flytning den 27. nov. Min store søn skiftede skole den 10. dec. Efterfølgende sygdom i form af opkast og dårlig mave i 13 døgn for os alle 5 samtidig og alt det andet som december medfører!! (juleræs, nytår, osv osv) måske det har en afgørende faktor i alt det her hurlumhej?