Svar: Morgenroderi - flaske eller ej?
3. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Malene
De fleste børn er 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur dagligt, men det betyder dog ikke, at jeg ikke har oplevet børn i 10 måneders alderen trives bedst med en lur ... hvis I tror det fungerer bedst for jer med det, så må I gerne forsøge. Dur det så ikke, så lad ham beholde sine to lure, nogle gange må man forsøge sig lidt frem og kan ikke være helt så konsistente som man gerne vil. Børn er jo forskellige og det der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for den anden :o)
Det lyder rigtig fint, at han sammelagt max sover 3 timer i løbet af dagen. Det lyder relevant i forhold til hans alder. Det lyder dog også som om at han sover sine lure sent og det er derfor helt naturligt at han først falder i søvn kl. 21. Derudover er det faktisk rigtig flot, hvis han kan sove fra 21 til 05 uden at vågne - det er at sove igennem og helt relevant i forhold til hans alder.
Han har brug for at få 400ml mme dagligt indtil han er ca 12 måneder. Ofte tilbydes flasken aften + sen aften eller aften og tidlig morgen og I må prøve at vurdere, hvad der mon passer bedst til jer og jeres dreng. Helt overordnet set, så kan det være en fordel med flaske aften og sen aften, fremfor at vende ham til at skulle have mad kl. 05/06 fordi han på sigt kan begynde at vågne for at spise der, altså at hans krop vender sig til at skulle have mad tidlig morgen. I stedet kunne en tår vand og det at komme ind til jer måske være en løsning, så kunne han måske sove videre der og stå op og få morgenmad kl. 07 ... Flasken sen aften kan lettere trappes ud og man kan i stedet sikre barnet et ekstra måltid inden sengetid.
Hvis man gerne vil have at ens barn sover længere om morgenen, så hjælper det sjældent at putte barnet senere om aftenen. I stedet er man nødt til at se på hele dagen rytme - tidspunker for mad, søvn osv. hele dagen igennem. Hele rytmen skal ændres lidt, for at det også ændrer på den tidlige morgenvækning ... :o)
Jeg håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig godt nytår herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske