Svar: vil ikke have grød
3. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Nogle børn kan bedre lide den industrielle mad, andre den hjemmelavede, så i første omgang vil jeg anbefale dig, at du forsøger med lidt af begge dele. Derudover må du prøve at variere så meget som muligt, for at finde ud af, hvad din datter bedst kan lide og netop nu, hvor hun er 6 måneder er der rigtig mange muligheder.
Du kan give hende grød af ris, majs, hirse, boghvede. Ris og majsgrød er meget fine i konsistensen og synkes meget let. Hirsegrød og boghvedegrød er lavet på flager og har derfor en lille smule struktur, det kan nogle børn også rigtig godt lide.
Derudover kan du give hende havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Du kan som sagt prøve at købe de industrielle og du kan prøve med det hjemmelavede. Det industrielle er ofte lidt finere i konsistensen og har ofte også en lidt sødere smag, hvis hun kan lide det.
Derudover kan man søde med forskellige slags frugtmos, og mos af bær. Det er her en god idé at variere lidt, så også udseendet appellerer til hendes nysgerrighed. en risgrød ser således forskellig ud og smager forskelligt alt efter om der er rød jordbærmos, orange abrikosmos eller brun sveskemos på som topping.
Derudover må du meget gerne give hende lidt forskelligt i hånden, som hun kan sutte på, opbløde med spyt og gnaske lidt i. Det kan også motivere hende til at finde ud af, hvad det at spise handler om. Du kan give hende f.eks. ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper, agurkestænger, blød frugt som f.eks. en appelsinbåd som hun kan sutte lidt på. Du kan evt. starte med at give hende lidt i hånden at sutte på imens du laver grøden klar. På den måde gøres hun opmærksom på at hun skal spise nu og hvad der skal ske.
Desuden skal du medtænke hendes indtag af mælk. Det er vigtigt at hun så vidt muligt tilbydes skemad før mælk. Hvis hun drikker meget mælk, f.eks. spiser ofte hele natten igennem, så er hun naturligt ikke interesseret i morgengrøden.
Fortsat held og lykke med hende:o) Rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske