Svar: Mad- og sovevaner
26. december 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Renata
Tillykke med lillebror, det lyder som om at fødslen er gået godt og som om at Sebastian trives, trods forkølelse. Det er fint at du har prioriteret udpumpning og forsøgt at få det til at fungere - og det er helt okay, at du nu prioriterer at give flaske, fordi hverdagen ikke bare skal fungere for dig og Sebastian men også for Victoria ... :o)
Med hensyn til søvn så vil det normalt være sådan at børn på Sebastians alder ikke kan være vågne i mere end max to timer af gangen, nogle gange mindre, andre gange et par timer - så skal de have mad og puttes igen.
Det er vigtigt at I kender til små børns bevidsthedsstadier. Han har nogle små signaler som giver en idé om hvorvidt han er træt og skal puttes, har lyst til at pludre eller hvad hans behov er ...
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når du putter ham, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne svøbe ham. Det at være svøbt, hjælper ham til fysisk at holde sammen på sig selv og give ham ro. Lidt ligesom da han lå inde i maven og stødte ind i dig, hver gang han bevægede sig. At være svøbt kan give ham lidt sammen beroligende fornemmelse.
Det er rigtig fint at du giver ham en sut og at du bruger mit råd med suttekluden. Han er stadig så lille at han har svært ved selv at holde sutten i munden længe, så prøve at stå med en hånd ved sutten og hans ansigt, når du gerne vil have ham til at falde til ro med sutten i munden. Når roen så er faldet over ham, kan du prøve at lade ham se om han selv kan holde vacuum.
Sutten skal indgå som en del af putteritualet. Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte ham. Han er skiftet, har det dejligt og nu skal han sove. Svøb ham, det er trygt og giver fysisk ro og lad ham så få en sut. Hold sutten ved hans mund med din hånd, så han hjælpes til at holde vacuum og han samtidig mærker din hånd ved sit ansigt. Det giver ro og er med til at skærme ham.
Når han skal puttes, så start med at give ham flaske og når han har spist og bøvset, så får han sin sut. Se og lyt til hans vejrtrækning, læg mærke til hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemer at han er helt rolig, trækker vejret dybt og langsomt. Han er hele tiden svøbt i et klæde og han har sin sut og puttes stille og roligt fra din favn, ned i sin lift eller barnevogn, stille og rolige vuggende bevægelser fra din favn ned i liften. Hold dine hænder beroligende på ham, så han slapper helt af og på den måde hjælpes ind i søvnen og dejlig mæt og afslappet kan sove en god sammenhængende lur, som netop giver dig de timer imellem spisning som du efterspørger
Med hensyn til flaske og indtag af mælk, så skal du gå ud fra at han skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Jeg ved ikke hvad han vejer, men hvis vi siger at han vejer f.eks. 4500g, så vil hans døgnbehov være ca 750ml mælk. Fordelt på 6-8 måltider dagligt, svarer det til at han skal spise 95-125 ml hver 3-4 time. Vejer han mere, er hans døgnbehov naturligvis større og så skal han have mere. Han skal have mad mindst 6 gange i døgnet og du må meget gerne give ham 8 flasker i døgnet, hvis det virker som hans behov lige nu.
Hjælp ham med lidt mavemassage, cykle lidt med hans ben, giv ham et lunt bad som får ham til at slappe af i kroppen osv. og se om ikke det kan give lidt ro i maven. Hold øje med hvordan afføringen ser ud, hvis han virker til at have lidt hård mave, så kan du give ham lidt laktulose. Du kan også prøve med Nan H.A. hvor proteinerne er spaltet og han kan måske bedre optage det eller du kan prøve med grøn allomin, som er syrnet og derfor også anbefales til børn med lidt træg mave.
Med hensyn til storesøsters jalousi, så er det naturligt at hun reagerer og hun må også godt blive frustreret over at hun nu skal dele sine forældre (og især mor) med lillebror. Det er som du skriver jo ikke hendes valg - men det betyder ikke at det er et dårligt valg. Det er dejligt at have søskende og det er ganske givet godt for Victoria og Sebastian at have hinanden fremover. Lige nu skal hun lære at der stadig er plads til hende, at hun stadig har plads i jeres hjerter selvom han er kommet til og så skal hun lære at vente på at det bliver hendes tur ... Det er svært når man kun er 2 år, men det er trods alt vigtig læring :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham, rigtig god jul og rigtig godt nytår :o) Pas godt på hinanden alle fire.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske