Svar: Vågner tidligt - 2 år
25. december 2008
Alder:
2 år
Kære Helle
Når børn vågner tidligt, så er man nødt til at se på, hvordan de i øvrigt sover i løbet af døgnet. Skal man ændre på søvnvanerne nytter det nemlig ikke noget kun at ændre på en ting, man er ofte nødt til at ændre lidt på flere rutiner dagen igennem ...
Da jeres datter nu er 2 år gammel, så vil hendes søvnbehov gennemsnitligt være at sove ca 13 timer i døgnet. Det passer ofte med en lur på 1-2 timer og en nattesøvn på 11-12 timer. Hvis barnet sover længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt. Samtidig skal man huske på at når der er tale om et gennemsnit, så vil nogle børn sove lidt mere og andre børn have behov for lidt mindre søvn.
Jeres datter sover ofte 1½-2 timer til middag og hun puttes til natten kl. ca 19.30, hvor hun er træt og parat til at lægge sig til at sove. Herefter sover hun til ca 05.30 - altså en nattesøvn på ca 10 timer. Hun sover altså ca 12 timer i døgnet, lidt i underkanten af det gennemsnitlige men dog stadig helt normalt og sandsynligvis det hun lige nu har behov for. Derfor tænker jeg, at I skal regne med at det er hendes søvnbehov lige nu og der i jeres tilfælde ikke er så meget I kan ændre på lige nu.
Hvornår hun begynder at sove længere om morgenen, er svært at svare på. der kan ske mange ting i løbet af dagen, som gør hende ekstra træt og gør at hun har behov for at sove lidt mere, det kan dog også være at hun bare hører til de morgenfriske - også her er vi jo forskellige :o)
Man taler om A og B mennesker og hos børn kalder man det ofte for ugler eller lærker. Ugler er de børn som får masser af energi om aftenen, aftentid er faktisk deres bedste tid, det er her de er årvågne, tænker klart, leger godt eller studerer effektivt. Morgenerne er tilgengæld problematiske, selv efter en god nats søvn, er det som at skulle kravle ud af et dybt hul.
For lærkerne er det lige modsat. Om aftenen føler de en kamp for at være oppe, de har svært ved at aktivere sig, gå i dybden med nogen ting. Men om morgenen er de friske, det er vigtigt at komme op og komme igang, de får ting fra hånden, morgenerne er deres bedste tid.
Det er selvfølgelig ikke alle som falder ind i disse kategorier, men nogen gør især og jeg tænker at det jo godt kunne tænkes at I har fået jer en lille lærkepige ... Det lyder nemlig som om at jeres lille datter, har det rigtig godt med at komme i seng om natten, hun sover godt, når hun sover (alderen taget i betragtning) men hun vågner tidligt om morgenen - kl. 05/06 er hun i vigør - altså i og for sig helt okay og helt normalt, men svært fordi I forældre nok ikke har det sådan ...
Så måske skal I prøve at leve med at I har fået en lille lærke. Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske