Brev:
Vågner tidligt - 2 år
25. december 2008
Alder:
2 år
Vågner tidligt - 2 år
Kære Helen
Vores datter bliver 2 år om et par dage og er en sund, frisk, livlig og glad pige.
Hun sover til middag mellem 1½ og 2 timer, vi putter hende ca 19.30, hvor hun er træt og vil sove. Jeg sidder hos hende til hun sover, efter at have sunget lidt for hende, det tager mellem 15 og 30 minutter. Det fungerer fint.
Hun vågner så som regel midt på natten, det kan svinge mellem kl 12 og 4. For at gøre det nemmere for os selv, tager vi hende ind til os, hvor hun med det samme sover videre. Vi snakker om, at prøve at få hende til at sove videre i sin egen seng (stadig tremmeseng), men nu er hun lige begyndt i ny vuggestue, og derfor synses jeg ikke tiden er moden lige nu. Desuden synes vi det er ret hyggeligt at hun sover hos os, og vi har vænnet os til det, selvom hun indimellem mosler en del rundt.
Problemet er, at hun vågner ret konstant mellem 5 og 5.30 om morgenen, og kan umuligt overtales til at sove videre. Hun har aldrig været nogen syvsover, men har dog sovet til 6-6.30 i weekenderne. Hun begyndte at vågen tidligt allerede før hun begyndte i den nye vuggestue, så det hænger ikke sammen med det.
Vi spiser ret sent, ca 18.30 og hun spiser godt, så jeg tror ikke hun er sulten.
Jeg synes faktisk tit hun sidder og gaber om formiddagen, så jeg tror egentlig hun ville have godt af at sove lidt længere.
Er der noget vi kan gøre for at få hende til at sove lidt længere, eller må vi regne med, at hun bare ikke har et større søvnbehov lige nu? - Og hvornår begynder hun at sove lidt længere igen?
Mange hilsener
Helle