Svar: Dårlig fordøjelse med luft i maven
25. december 2008
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Nu hvor din datter er blevet 8 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne give hende mere variation af mad og dermed via kosten forsøge at holde din datters mave godt igang.
Det er rigtig godt at hun allerede kravler og øver sig i at rejse sig ved ting. Det er naturligvis hårdt fordig, fordi du skal holde øje med hende hele tiden og fordi den motoriske uro også giver dårlige og meget urolige nætter - men det er godt, fordi netop aktivitet/motion er med til at holde hendes mave igang.
Hvis hun spiser god og sufficient kost, så burde det normalt ikke være noget problem med luft i maven og hun burde ikke have behov for hjælp til at bøvse med den alder hun har. Hendes behov for mælk er ca 3 flasker dagligt, hvilket svarer til ca 600ml mme - ofte vil det være passende at de tre flasker ligger aften, sen aften og tidlig morgen.
Du fortæller at din datter får flaske kl. ca 19 og igen tidlig morgen kl. 04. Hvis det fungerer for jer er det super. Faktisk er det temmelig flot hvis hun i en alder af kun 8 måneder er i stand til at sove så mange timer uden at få mælk. Som sagt vil de fleste børn have behov for mælk sen aften. Du kan overveje om det hos jer, ville være en fordel at give flaske aften, sen aften og måske en gang i løbet af dagen i stedet for. Du må her prøve dig lidt frem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
(Tidlig morgen 05: Flaske med mme, sover lidt videre. Hvis hun springer denne flaske over mod at få mme sen aften og inden middagslur er det okay.)
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 45 minutter til 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - makrel, sildepostej, rognguf og lignende. Rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager. Suppleres op med grøntsagsmos med kød eller fisk (rest fra aften eller mos fra glas er også helt fint). Vand af kop.
Puttes til middagslur ca. 13.30
(Hvis det fungerer bedre med flaske aften, sen aften og ingen om morgenen, så er det fint at tilbyde en flaske mme her inden middagslur.)
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Tilbydes mad i stykker suppleret op med mos. Vand af kop.
Suppleres evt. yderligere med en godnatgrød inden sengetid.
Flaske med mme eller vælling og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme, som spises mere eller mindre i søvne. Sover til næste morgen tidlig, hvor dagen enten starter med en flaske mme eller en portion grød som ovenstående plan viser.
Jeg håber ovenstående plan giver lidt idé om hvordan en dag kan skrues sammen både, hvad angår søvn og dårlig fordøjelse. Så I på den måde kan nå frem til en hverdag, der fungerer for jer alle :o)
Rigtig god jul og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske