Brev:
Dårlig fordøjelse med luft i maven
25. december 2008
Alder:
8 mdr.
Dårlig fordøjelse med luft i maven
Hej Helen
Nu kan jeg snart ikke holde til de problemer jeg har med min lille datter på 8 mdr mere.
For 2 mdr siden startede hun med at få meget luft i maven. Jeg mistænker at det kommer fra når hun får sutteflaske hvor hun kommer til at sluge noget luft. Hun har ikke den mest optimale sutteteknik. Det var specielt slemt efter vællingen om aftenen, så den erstatede jeg med MME. Det hjalp kort. Den stod så på en del uro ved sengelægning i en mdr's tid. Ofte måtte jeg tage hende op og gøre alt jeg kunne for at hun kunne bøvse (hun er tit svær at få til det lige efter flasken også) og slutte af med som sidste udvej at stikke et termometer i hendes endetarm for at hjælpe hende med at komme af med luften og ofte også afføring (hun havde ikke hård mave).
Sådan stod det til i en mdr. Så havde hun lige 2 uger der var bedre, hvor jeg skiftede fra Nan 2 til Nan 1 og hun var lidt bedre til at bøvse, men så gik det lige pludselig galt igen. Så de sidste 2 uger har været trælse igen.
Det er ofte ved sengelægning det irriterere hende. Hun tonser rundt i sin seng på en lidt anden måde end normalt og kan ikke finde til ro før jeg har hjulpet hende med afføring/luft.... eller hun falder i søvn med det samme og vågner grædende efter et par timer. Og i løbet af aftenen kan hun være rigtig urolig og nogen gange ikke rigtig spise sin mad. I perioder kommer hun slet ikke selv af med afføring.
Jeg har skåret det ned til at hun max får 3 flasker og prøvet at få en masse kalorier ind i hendes anden mad. Vi har også prøvet Mylicon dråber. Det blev selvfølgelig heller ikke bedre da jeg stoppede med at amme da hun var 7 mdr.
Nu kan jeg bare ikke mere. Synes det er rigtig hårdt. Det første halve år har hun bare sovet så godt, og hun var næsten af med den tidlige morgenflaske men det her har bare lavet rav i det hele og hun kan godt bede om mad ved en 4-tiden (sidst hun får er kl. 19). Og nu er der bare ikke længe til at jeg skal starte arbejde og det er noget møj med den uro. Så har du nogle ideer? Ved snart ikke hvad jeg skal prøve eller bør forvente af hende.
Det hjælper selvfølgelig heller ikke på sengelægningen at hun lærte at kravle som 7½ mdr. og rejser sig op i seng og står og kalder. Og hun kan godt blev meget ked af det når jeg går fra hende.
Håber du har nogle gode råd. Den fortvivlede mor