Brev:
Søvn og dræn i ørerne
25. december 2008
Alder:
14 mdr.
Søvn og dræn i ørerne
Kære Helen
Mit spørgsmål er, vores datter er nu 14 mdr og har for ca en måned siden sovet igennem i en uge i træk og det var jo fantastisk.
Men så kom den ene sygdom efter den anden og vi er nu der, hvor hun ikke længere fejler noget andet end lidt væske på begge ører, som ikke burde genere hende alt for meget. Men hun er blevet dårlig til at sove om natten igen. Vi lægger hende og synger og nusser hende ca kl 19-20. Hvis hun falder i søvn indenfor rimelig tid, bliver vi indtil hun sover. Hvis hun begynder at brokke sig og rejse sig og protestere, så siger vi godnat til hende stille og roligt og går så ud. Så græder hun selvfølgelig og står op i sengen indtil vi kommer ind igen.
Vi kører intervaller på 3 minutter, men det, vi er i tvivl om, er hvorvidt vi skal gå igen, inden hun er faldet i søvn eller om det er ok at vurdere fra gang til gang om man bør gå eller ej. Sender vi hende forvirrende signaler på den måde eller hvad bør vi gøre? Om natten vågner hun også nu flere gange, hvor det ikke virker hverken at blive hos hende, rokke hende eller tage hende ind til os. Det virker som om hun vågner helt op og kan begynde at pludre og pege osv.
Om dagen sover hun max 1½ time, og ofte en afbrudt søvn, både i vuggestuen og herhjemme. Hun virker også træt i løbet af dagen.
Mht ørerne vil vores ørelæge gerne lægge dræn, men jeg er lidt usikker. Hvis hun ikke er plaget og har smerter, tøver jeg lidt med det. Selvom hun ofte stikker fingeren i øret og "kløer" med den, tror jeg ikke det hjælper med dræn, det er vel ikke væske der kløer, eller hvad tror du? Jeg er især nervøs for narkosen, men også for selve det at han skal prikke hul - det virker bare forkert på sådan en lille en, der endnu ikke bliver påvirket på tale osv. (hendes hørelse virker ikke til at være påvirket).
Hvad tænker du om det hele?
Med venlig hilsen
Moren