Svar: Problem med nattesøvnen
25. december 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Jeres dreng har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Han er stadig så lille at han har behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han begyndt at kravle og går også med sin vogn og er således begyndt at bevæge sig mere ud i verden på egen hånd og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove, hvilket du også selv er lidt inde på. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når han er vågen og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som han ikke selv kan komme væk fra og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der, nogle gange lade ham rejse sig, sætte sig osv. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt og her må man så vurdere, om det er nok bare at sidde og holde ham i hånden eller om han har brug for at man tager ham op, sidder lidt med ham, kærtegner, beroliger, trøster og så forsøger at putte ham igen. Som sagt er det naturligt at søge ekstra fysisk kontakt i denne alder.
Det er dog meget vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Det samme gælder omkring flaske, hvis han falder i søvn med flasken i munden, så han er afhængig af dette for at kunne sove, så vil han naturligt blive ved med at søge flasken om natten for også der at kunne falde i søvn. Det er derfor vigtigt at han forbinder det at sove med nogle ritualer, som I om natten også kan berolige ham med - det kan være holde hænderne på hans krop og hjælpe ham med en god stilling at putte i, putte dynen om ham, kærtegne ham blidt, sige små beroligende ord igen og igen, give ham sut og sutteklud, en sovebamse eller lignende med på en måde, som gør at han selv kan finde disse substitutter om natten. Hvis han således har brug for sut for at kunne falde i søvn, så er det vigtigt at han får den i hånden og selv putter den i munden - fordi han så også kan gøre det om natten ...
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn. Man taler om at der kører et søvntog og at det gælder om at springe på toget, når det kommer forbi. Hvis man kommer for tidligt til toget, så kan man ikke falde i søvn, modsat hvis man kommer for sent, så må man vente på at det næste tog kommer og det kan man ligeså godt gøre i stuen - det er enormt frustrerende at skulle sove, når man ikke kan og ingen kan sove på kommando.
Hvis han søger underholdning og leg, synes det er sjovt at I sidder der og prøver at trække tiden lidt af den grund, så vil jeg anbefale at man går til og fra, netop fordi det at man bliver siddende forvirrer barnet og man er nødt til at sende tydelige signaler om at han skal sove nu. Derfor putter I ham, nænsomt og kærligt, betrygger ham i at han roligt kan sove nu, at I er der passer på ham osv. og så går i. Der skal være en lille natlampe og lad døren stå lidt på klem, så han kan høre at I stadig er der selvom han ikke kan se jer. Han er jo som sagt stadig så lille at han ikke forstår hvor I er, når I er ude af syne og han kan meget hurtigt føle sig forladt. Derfor er det rigtig vigtigt at han kan høre at I stadig er der.
Derfor skal I også gå tilbage til ham igen og igen, ofte er det passende med ca 3 minutters interval. Putte ham igen, hjælpe ham med at blive lagt ned, få dynen om sig, sige de samme beroligende ord osv. og så gå igen.
Det er fint at starte med nattøj, flaske, børste tænder og så lægge ham i sengen og sidde ved siden af sengen, hvor I så synger en lille sang, læser en godnathistorie, taler lidt med ham om dagen osv. og så siger kærligt godnat og går. Herefter kan I så gå frem og tilbage med få minutters interval.
Flasken om natten må I prøve at skrue lidt ned for, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Det er jo fint at han får ca 400ml mme indtil han er et år, men samtidig også helt fint at skære ned til kun en flaske dagligt omkring 1 års alderen. Herefter skal flaske inden sengetid jo erstattes af en kop mælk og en godnathistorie i stedet ...
Jeg håber ovenstående forklaring og råd hjælper jer videre og giver lidt idé om hvad der sker og hvordan I konkret kan arbejde for en lidt bedre søvn for jer alle :o)
Rigtig god jul og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske