Svar: Hvad gør man, når han ikke vil lege selv?
23. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lea
Der sker ikke noget ved at du en gang imellem trækker tiden og lader Matthes ligge lidt på tæppet, selvom han bliver utilfreds. netop når han bliver lidt gal, så begynder han at baske lidt med arme og ben og på den måde finder han stille og roligt ud af, at han kan flytte på sig selv. Han begynder at trille rundt, dreje om sin egen akse, få fat i sine fødder osv. Netop det at blive lidt sur, kan nogle gange være det, som lige giver det sidste skub.
Han skal naturligvis have noget at kigge på, du skal sørge for at der er lidt legetøj, et spejl og lignende, som han finder interessant at lege med, kigge på. Du skal også medtænke, hvorvidt han er parat til at lege, måske har han slet ikke behov for at ligge selv lige på det tidspunkt, men har i stedet brug for lidt mad, en ren ble, eller behov for at sove. Men hvis han er glad og virker til at kunne lege lidt, så er det fint at lade ham ligge lidt på gulvet.
Han er dog stadig også så lille at han har brug for din kontakt. Det betyder ikke at du skal være over ham hele tiden, han må gerne liggelidt på gulvet selv imens du sidder i sofaen - du behøver ikke være over ham hele tiden. Modsat skal du naturligvis også være der for ham, når han har brug for dig og du skal stadig pludre med ham, synge med ham, stimulere ham fysisk, lave bevægelege med ham osv.
Det er lidt en fornemmelsessag, hvor meget han kan ligge alene og hvor meget du skal aktivere ham ... Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej :o)
Fortsat held og lykke og også rigtig god jul og godt nytår til dig :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske