Svar: Sødmælk versus modermælkserstatning
22. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Anne Mette
Som udgangspunkt bør din datter ikke tilbydes sødmælk i flaske, men kun af kop. Selvom hun nu er 9 måneder gammel og sødmælk - eller komælksprodukter generelt kan udgøre en større del af hendes indtag, så bør hun fortsat tilbydes modermælk eller modermælkserstatning frem mod 12 måneders alderen. 400ml sødmælk dagligt levner således ikke meget plads til anden form for mælk, som vil være bedre for hende og jeg synes det lyder til at være lidt i overkanten, især hvis hun også skal have plads til en portion yoghurt eller lignende.
Når vi i Danmark anbefaler at man kan give sødmælk til børn helt ned i 6 måneders alderen, så adskiller vi os fra mange andre lande på netop dette punkt. Mange andre steder anbefaler man faktisk først komælk efter 1 års alderen ... Når vi i DK har tilladt komælk før, så skyldes det at vi her, prioriterer familiemad meget højt. Det betyder meget at vi i familien kan spise det samme alle sammen og at børnene således meget tidligt oplever at få samme mad som den øvrige familie spiser. Vi har tradition for at sidde rundt om bordet og spise samme mad - vi forbinder dette med hygge og nærvær og barnet skal opleve at få den mad de ser og dufter de andre spiser ...
Hvis du slet ikke kan få din datter til at drikke mme og du mener du er nødt til at give hende ekstra mælk i flaske ud over den mængde hun får hos dig, når du ammer, så prøv stadig at holde mængden af sødmælk nede.
Du fortæller at du stadig ammer nat og tidlig morgen, ofte 1-2 gange dagligt. I 9 måneders alderen vil de fleste børns mælkebehov blive dækket af 3 amninger eller flasker dagligt og i 10 måneders alderen af 2. Derudover vil barnet jo få mælk via grød og mos, via ost, tykmælk og lignende ...
Så du må altså gerne give din datter sødmælk, det anbefales dog normalt at sødmælk gives af kop og via maden og du skal generelt være opmærksom på, hvor meget mælk din datter pludselig indtager og sørge for at holde den samlede mængde nede på ca 500ml dagligt, så der er plads til anden mad og mere sufficient kost.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål .. Rigtig god jul herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske