Svar: Sterilisering af sutteflasker og rytme mv.
22. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Dorte
Dejligt at din datters tårekanaler nu er åbnet, så I er ude over øjenproblemerne :o)
Med hensyn til flasker og rengøring, så kan med den alder din datter har sagtens vaske flaskerne op i varmt vand med opvaskemiddel eller vaske dem op i opvaskemaskine. Herefter bør man, hvis det skal være helt korrekt, faktisk skolde flaskerne for at fjerne evt. sæberester ...
Det er især i skruegangene på flaske og i låg at mælkeresterne samler sig og her skal man være særligt opmærksom på rengøring. Hun spiser og drikker jo også af andre kopper, bruger bestik osv. som ikke er steriliseret, så problemet i forhold til flaske handler om at der ikke må være nogle mælkerester i skruegange, krogene i flaskerne osv.
Når man rejser til udlandet, så bør man altid købe drikkevand på flaske og lave mme af dette og I Asien og andre steder, hvor man ved at drikkevandet kan være forurenet, så ville jeg også altid bruge flaskevand til f.eks. tandbørstning og lignende.
Du kan købe en elkedel beregnet til rejsebrug, en rejsekogekande hedder det også og den rummer ½ liter vand, man kan også bruge en dypkoger og så koge vand med den. Men ellers kan flaskevand også bruges som det er. Det behøver således ikke altid være kogt inden, med den alder din datter har. Hun må jo også gerne hjemme drikke kold vand fra hanen ...
Sutteflaske med indgangsindsats tør jeg ikke sige, hvor man køber.
Med hensyn til din plan for dagen, så ser det ud som om at din datter kun tilbydes 3 flasker i døgnet. Det synes jeg er i underkanten i forhold til at hun kun er 5 måneder gammel, også selvom du tilbyder hende grød og mos med lidt mme i og selvom hun drikker 200ml hver gang - som minimum synes jeg hun bør have 4 flasker dagligt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.00: Flaske med ca 200ml mme
Formiddag 10.00: ca 1/2 dl risgrød, lavet med vand og mme, evt lidt frugtmos, vand af kop. Tilbydes mme, som suplement.
Middag 13.00: ca 200 ml mme
Eftermiddag 16.00-17.00: 1/2 dl grøntsagsmosmos, lavet med vand og mme, lidt vand i kop. Tilbydes mme som suplement.
Aften 19.30: Flaske med ca 200ml mme.
Sen aften 24: Flaske med 200ml mme
Sidste flaske, kan hun tilbydes mere eller mindre i søvne. Hvis hun sover fra det hele og bare ikke vil have mælk sen aften, så er der ikke noget at gøre ved det, så er det fint at hun får de 600ml dagligt + den mme du så kan få i hende via grød og mos og som supplement efter skemaden :o)
Grød kan desværre ikke fryses, det bliver klæg og ikke særlig lækkert. Grøntsagsmos og frugtmos kan derimod godt fryses. Grød kan dog holde sig et døgn i køleskabet også selvom det indeholder mme. Derfor kan du fint lave en portion som du deler i to, så hun får den ene halvdel den ene dag og den anden halvdel den næste.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god jul og rigtig god rejse til Malaysia - det lyder fantastisk :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske