Svar: Mælk, motorik og sprog
21. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære L
Det lyder som om at din datter er rigtig godt med motorisk og at hun udvikler sig sundt og i rigtig god retning. At hun motorisk er hurtigere end gennemsnittet lyder bestemt som et plus og at det verbale så kommer senere - det er helt naturligt, hun kan ikke koncentrere sig om det hele på en gang:o)
Børn som har DAMP eller ADHD som det hedder i dag, har ikke kun en fysisk uro, som gør at de har svært ved at sidde stille. Mange børn har også opmærksomhedsproblemer, svært ved at følge instruktioner og høre efter hvad der bliver sagt, de har svært ved at holde styr på ting og huske de opgaver de er blevet bedt om at løse eller færdiggøre, de har svært ved at aflæse situationer og respektere andres grænser.
Der er ikke noget der tyder på at din datter skulle have en ADHD problematik, som du beskriver hende lige nu. Derudover er det alt for tidlig at sige noget som helst om det, hun er trods alt kun 9 måneder og selvom hun er aktiv og lægger en stor energi for dagen, så lyder hun jo til at være fuldstændig normal, sund, rask og en rigtig dejlige pige :o)
I stedet for at tænke på diagnoser og på at noget skulle være galt, så skulle du måske prøve at tænke på, hvordan vi lærer og at vi alle lærer forskelligt. Der er en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. Han er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Det lyder som om din datter overvejende er i denne retning.
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer tingene til bunds og sådan er der andre børn som er.
Det er ikke sådan at man er bedre hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. Måske lærer du og din mand også tingene forskelligt, sådan er det jo og forskellighed skal der være plads til :o)
Så ro på hos jer, du har en rigtig dejlig datter og der er absolut intet hos hende, der lige nu behøver give anledning til bekymring.
Med hensyn til indtag af mælk, så er hun meget fint dækket ind. får hun 400 ml mme dagligt, så er hendes jernbehov dækket fint ind og ved siden af dette, så kan hun få lidt bryst, ekstra mælk via maden, som sovs, ost, en portion tykmælk og lignende.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt ro her i juledagene - rigtig god jul til jer alle :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske