Brev:
Mælk, motorik og sprog
21. december 2008
Alder:
9 mdr.
Mælk, motorik og sprog
Hej Helen.
Min datter er 9 ½ måned. Kravler, går allerede og er en rigtig krudtugle.
Hun følger i store træk dine "vejledende planer". Sover almindeligt til middag og sover 12 timer om natten kun afbrudt af en manglende sut engang imellem og en amning. Dog har jeg lidt med mælken jeg vil spørge om.
Hun ammes stadig en enkelt gang henad 5-6 tiden.
Hun får en flaske med 150 ml mme om formiddagen inden lur, en flaske igen inden eftermiddagsluren også "kun" 150 ml mme.
1 times tid inden hun skal sove får hun lidt bryst og så en flaske med 150 ml mme igen lige inden sengetid.
Hun spiser fint til at alle måltider. Er ikke altid vild med at spise, men kan hun få lov at sidde med lidt legetøj eller andet så spiser hun rigtig flot.
Men spørgsmålet er om hun får det mælk hun skal bruge? Kun mit ene bryst kan stadig amme og jeg er ret sikker på at der ikke kommer alverden for vi er hurtigt færdige. Dog synes vi begge at det er super hyggeligt, så det bliver jeg ved med indtil brystet melder fra.
Med hensyn til motorikken så har hun altid været meget hurtig. Sad selv som 4½ måned, kravlede som 6 måneder og hun har gået siden hun var 9 måneder. Man kan se på hende at hun træner og træner og så kan hun pludselig sætte sig fra gående. Det er som om hun lige siger - super - så kan jeg det, hvad skal jeg så lære? Til gengæld virker hun ikke så interesseret i sprog. Kan godt forstå når vi siger hendes navn, eller beder hende om at klappe, men prøver ikke at abe efter.
Men jeg tænker om der kan være noget i at det går så stærkt? Har hørt at nogle DAMP børn er meget hurtige motorisk? Jeg har prøvet at dele disse tanker om DAMP med andre, men alle slår det jo væk med at hun er så dejlig og at det må være skønt at hun kan så meget. Jeg er jo også super stolt af hende, men spørgsmålene melder sig alligevel...
Glædelig jul.
L