Brev:
Søvn og putteritual - 13 mdr.
21. december 2008
Alder:
13 mdr.
Søvn og putteritual - 13 mdr.
Kære Helen,
Jeg har nogle spørgsmål ang. søvn og putning til natten. Vores datter er 13 måneder nu og har stort set altid sovet godt om natten, og vi har ikke haft problemer med at putte hende. Siden hun selv lærte at tage sin sut om natten, da hun var ca. 9 måneder, har vi alle haft vores dejlige nattesøvn. Hun har altid været meget glad og tryg ved sin seng.
Da vi flyttede i hus var hun 8 måneder og fik sit eget værelse, og det har bare fungeret rigtig fint. Vores putteritual har været at gå ind på hendes værelse, starte hendes spillemaskine med godtnatsange, en flaske og så ned i egen seng, hvor hun faldt i søvn, mens hun holdt os i hånden. Da hun blev 1 år, fjernede vi flasken, og vi var meget spændte på hvordan det skulle gå. Det gik faktisk fint. Vi forsatte vores gode ritual, men i stedet for flasken, blev hun tilbudt en kop vand. Den første uge gik det også fint, men nu kører vi på 3. uge, hvor det er helt og aldeles umuligt at putte hende.
Hun græder og græder og græder og vil op af sin seng. Vi er helt rundt på gulvet over det og har læst mange af dine svar herinde for at finde en løsning. Her har vi bl.a. læst, at vi skal finde en substitut for os i form af en bamse el. lign. Problemet er, at hun ikke vil lægge sig ned, og hun er derfor fuldstændig ligeglad med, om der ligger en bamse i sengen. Et andet af dine svar har været noget med at stryge inde på hendes værelse, men problemet er, at hun bare vil op, op, op.
Nu putter vi hende enten i vores seng eller på en madras, vi har liggende på hendes værelse - og så vil hun gerne sove. Når vi så prøver at liste hende over i hendes egen seng, så vågner hun og så kan vi starte forfra. Og det er nærmest ligegyldigt hvor tungt hun sover. Så nu ligger hun i vores seng, og den vil vi egentlig gerne have tilbage J
Hun startede i dagpleje da hun var 1 år, og det er godt rigtig godt, og hun trives godt der. Hun sover kun 1 lur om dagen - typisk fra 12 - 14. En reaktion på dette og sikkert også på, at hun er meget tæt på, at begynde at gå er, at hun er blevet meget tryghedssøgende. Dette er både i løbet af eftermiddag og aften, men det giver sig også udslag i, at hun er meget bevidst om, om vi ligger ved siden af hende.
Har du nogen råd til hvordan vi får vores datter til at blive glad for sin egen seng igen?
Kan du også forklare lidt om, hvad det er der foregår med hende. Hvordan kan hun gå fra at være rigtig glad for sin seng og gerne ville puttes til at være nærmest bange for den og nægte at lægge sig ned?
Hvordan indfører man et nyt putteritual eller en tryghedsbamse, når hun bare græder og græder?
Hun ER træt når vi putter hende ved 19-19.30-tiden, så vi tror ikke det er det, der er problemet.
Slutteligt skal det tilføjes, at hun sover meget uroligt om natten, og det virker som om hun drømmer meget.
Rigtig glædelig jul.
Rikke