Brev:
Mælk, laktose, kontakteksem?
21. december 2008
Alder:
5 mdr.
Mælk, laktose, kontakteksem?
Hej Helen
Nu har jeg i snart et halvt år læst dine gode svar på andres spørgsmål, men nu kan jeg ikke helt finde hoved og hale i mit problem, så nu måtte jeg skrive selv.
Jeg har en datter på 5½ måned, som er blevet ammet fuldt indtil for to uger siden. Vi startede med noget majsvælling med Nan, og det gik egentlig fint de par gange, hun tog flasken. Hun var ikke så vild med det, så vi gik hurtigt videre til grød. Godt nok kastede hun op et par gange i den periode, hvor vi prøvede med vællingen, men vi forbandt det ikke med den, men bare med lidt dårlig mave.
Så begyndte vi som sagt med grød, og så viste det sig, at hun slog ud med røde pletter omkring munden, hvor grøden havde siddet. De forsvandt igen efter et par timer. Det skete også med Allomin, men med Nutramigen er der ingenting. Lægen siger, at det jo tyder på, at hun reagerer på mælk, men at vi skal holde hende fra det i to uger og så prøve at provokere hende. Hvis hun reagerer igen, vil han sige, at det er mælkeallergi, og søge om støtte osv.
Vi håber selvfølgelig på kontakteksem, men jeg tvivler lidt.
Så har jeg lige læst, at hvis det er laktoseintolerans, så reagerer de også på modermælken, fordi det også indeholder laktose. Hun har i et stykke tid fået små røde knopper, lidt ligesom små myggestik, som er hvide i midten. De kommer rundt omkring på kroppen eller i ansigtet, men forsvinder i løbet af et døgns tid. De sidste par uger har hun været vågen rigtigt meget om natten, og hun skriger højt og indtrængende 2-3 gange hver nat, og når vi skal lægge hende. Hun virker som om, at hun har ondt, men det er jo svært at sige.
Om dagen sover hun for det meste rigtigt godt. Tre lure på i alt 4½-5½ time. Hun vil spise meget om natten, så hun spiser kl. 19, kl. 22-23, kl. 1, kl. 3-4 og kl. 6 sådan cirka. Moren er træt :o). Hendes humør svinger rigtigt meget. I dag har hun f.eks. været glad og smilende, men de sidste to dage har hun været eddikesur og pylret hele dagen.
Hendes afføring er enten grønt med lidt "kerner" i eller helt flydende og glat og gult. Når børn har diare, taler man så om, hvor ofte de har afføring, eller om det er tyndt og flydende? Hun har det 1-3 gange i døgnet.
Da hun var helt lille, havde hun som mange børn luft i maven og skreg om aftenen. Vi frygtede kolik, og jeg forsøgte at stoppe med mælkeprodukter. Hun fik det bedre, men om det var mælken, at vi blev roligere, eller at hun blev ældre, det ved jeg ikke. Jeg fortsatte med havremælk på havregrynene, så jeg kun får komælk i kaffen og i form af ost (og chokolade :o)).
For en måneds tid siden prøvede jeg at gå tilbage til komælk på havregrynene, men så knyttede jeg hendes nye pylren og natteroderi til det, så jeg gik tilbage til havremælken. Nu er jeg så nervøs for, at mælkeallergien/laktoseintoleransen nu er brudt rigtigt ud i løs lue, efter at hun har fået det pr. mme, så hun også reagerer på min modermælk og/eller på de mælkeprodukter, jeg indtager.
Jeg ved godt, at det er svært at finde hoved og hale i det her, men jeg vil egentlig bare gerne spørge, om det lyder som noget, du har hørt før i forbindelse med mælkeallergi eller laktoseintolerans?
Vi kan ikke sige, om hun reagerer på andre måder på mme'en, for hun mestrer ikke helt teknikken med at spise af ske endnu, så det hele kommer ud igen :o).
Jeg blev helt nervøs for, at jeg skal stoppe med at amme, hvis der kan være mistanke om laktoseintolerans. Eller skal jeg prøve helt at stoppe med at indtage mælkeprodukter og se, om vi kan spore en bedring? Og betyder det så alt med mælk eller mælkepulver i eller bare mælk/ost/fløde o.l.?
Kan natteroderiet bare være alderen og størrelsen?
Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Hilsen Janni