Svar: Hård mave - kan det skyldes noget nyt?
20. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Stine
Det lyder som om at jeres datter skal have lidt ekstra hjælp i form af laktulose. Det købes i håndkøb og hun kan få en ml pr kg hun vejer, gerne fordel på to doser. Det vil sige, at hvis hun vejer f.ek.s 8 kg, så kan du give hende 4ml morgen og 4 ml aften. Det må du gøre i et par dage indtil maven fungerer igen.
Nogle gange er det nok bare at give laktulose et par gange, andre gange er det nødvendigt at give det i længere tid. Det må vurderes individuelt.
Med hensyn til kernerugbrød, så er det sådan, at man I princippet skal man vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Du er generelt en god idé at vælge brød uden hele kerner til børn, men vælge et 'tungt' brød som indeholder fibre. Det er lettere for hendes mave at arbejde med brød uden hele kerner. Det er dog også sådan at hele kerner i brød normalt ikke vil give barnet hård mave, men snarere løs mave fordi det går igennem systemet ufordøjet ...
Det samme gælder grøntsager - det er fortsat rigtig vigtigt at du tilbyder din datter kogte grøntsager og meget gerne både til frokost og om aftenen. ligesom hun også stadig skal have forskellige fedtstoffer - maden må ikke blive for fedtfattig. Giv hende stadig fedt i grød og mos, giv hende fisk og forskellig fiskepålæg, give hende sovs osv.
Og så er det en god idé at du hjælper hende med at bruge sig selv motoriske, hun må ikke bare sidde ned, men skal kravle, trille, rejse sig, cykle med hendes ben osv. Jo mere hun bevæger sig og bruger sig selv, jo bedre er det for hendes mave. Så det er dejligt at hun er godt igang motorisk.
Kan I have en rigtig dejlig juleaften :o) Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske