Svar: Vil ikke spise skemaden - 10 mdr.
20. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Du har ganske givet ret i at Zacharias søger flasken om natten fordi han er sulten og hans indtag om dagen er sparsomt. Det er dog uhensigtsmæssigt at tilbyde ham flaske med mælk så mange gange dagligt, da det påvirker hans lyst til anden mad. Med den alder han har nu, vil det være rigtig godt, hvis du kunne nøjes med at give ham 2 flasker dagligt - ialt 400ml mme og ikke mere. Mange dage når han op på 600ml og det skal han ikke have. Det lyder som om at han i løbet af dagen har tenden til at mætte sig lidt via flasken, og så er han naturligt ikke sulten nok til at interessere sig for anden mad.
Samtidig tænker jeg også at han nu, i en alder af 10 måneder, skal have meget mere familiemad, mad som han selv kan sidde med og spise. Det er fint at I forsøger at supplere ham med grøntsagsmos og grød - det er vigtigt for at få ham fyldt lidt ekstra op, men det er naturligt for hans alder at lukke munden for skeen.
Jeres dreng er så gammel nu og så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser. Det er jo også derfor du bliver så dybt frustreret, når han ikke vil...
I alle andre situationer kan I 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør han tilsyneladende et eller andet sted. Han fornemmer altså godt at han ved at lukke munden, gør noget ved jer.
Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Og det er ganske forståeligt, for som forældre så ved vi jo at det er vigtigt at børn spiser, at det er vigtigt at de vokser og tager på og et eller andet sted er det jo også relevant nok, da børn nødigt skulle få en spisevægring som ender med at kræve indlæggelse.... Det er dog sjældent nødvendigt:o)
Men det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan han også sagtens spise med.
At han er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde ham. Det er også derfor han er glad for frugtstykker, når du giver ham dem. Dem spiser han selv og de smager sødt og lækkert.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen kl. 05.30-6: Tilbydes evt. ca 100ml mme og kan med den evt. sove en lille smule videre ...
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Tilbydes ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade eller frugtmos på bollen, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske kl ca 9
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, rognguf, sildepostej og lignende. Mad i stykker - det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte ærter, majs, gulerod. Det kan også være en rest fra aftensmaden som lunes og tilbydes - f.eks. lidt lasagne eller lidt ris med lidt sovs som gives som supplement. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30: En lille portion neutral yoghurt, tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Aften 18: Det samme som I andre får, lasagne, spaghetti med kødsovs, pasta, ris - boller i karry, sovs af forskellig slags, frikadeller, laks, fiskefiletter, madpandekager, kogte grøntsager - evt. moset med lidt sovs og så frikadellen ved siden af. I aften brunede og hvide kartofler moset med brun sovs, lidt flæskesvær at sutte på og farsen fra kalkunen, flæskesteg eller and ved siden af ... Vand af kop.
Suppleres med en grød eller f.eks. en frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske med vælling eller mme
Som du kan se her er flaskerne i løbet af dagen fjernet for at give appetit til den øvrige mad. Derudover er der meget mad i stykker, som han selv kan tage og spise. Netop for at møde ham og hans øgede selvstændighed :o)
Det må foretrækkes at tilbyde flaske aften og sen aften, fremfor midt nat, og netop for at fjerne flaskerne om dagen er det godt at sikre indtaget der. Normalt vil flaske aften og sen aften sandsynligvis være nok, hvis det viser sig sådan hos jer, så behøver du naturligvis ikke give flaske tidlig morgen. Det er derfor jeg skriver evt. ved den.
Med hensyn til hans afføring, så tænker jeg at det tager tid at komme sig over en maveinfektion og at hans afføringsmønster vil ændre sig i takt med at han begynder at spise mere familiemad. Hvor tit børn har afføring er faktisk meget forskelligt, nogle har afføring dagligt, andre hver 2 eller tredie dag .. det er okay, så længe afføringen er normal i konsistensen og barnet ikke har ondt eller problemer med at komme af med det.
Med hensyn til figenstang, så er der ikke problemer med ochratoksin A i dette som der er i Rosiner. Dog er der rigtig meget sukker i tørret frugt og derfor anbefales det at man som udgangspunkt giver sit barn frisk frugt. Tørret frugt, kan derudover klistre til barnets tænder og giver dermed grobund for huller.
Der er naturligvis forskel på tørret frugt og hvad man køber, noget tørret frugt er så sødt at det kan sammenlignes med at give sit barn vingummi eller lignende slik og det vil man jo ikke gøre som mellemmåltid ... Noget tørret frugt bliver faktisk tilsat ekstra sukker og det kan være svært at opdage, da der ikke er lovkrav om, at tilsat sukker skal angives på pakken.
Tørret frugt indeholder dog også fibre og kan være gode for fordøjelsen, de er trods alt et bedre alternativ til slik, det er altså bedre at give din dreng lidt tørret frugt end en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej og ønsker jer en rigtig dejlig juleaften, med masser af julemad til jer alle!
Glædelig jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske