Brev:
Vil ikke spise skemaden - 10 mdr.
20. december 2008
Alder:
10 mdr.
Vil ikke spise skemaden - 10 mdr.
Hej Helen
Så er vi på banen igen :o) Tak for dine gode svar sidst, det går meget bedre med at få Zacharias puttet om aftenten nu og det er ikke længere nødvendigt at putte ham i barnevognen for at få ham til at sove, så det er skønt.
Nu skriver jeg så til dig igen igen, da vi har mange problemer med at få Zacharias til at spise...
Hver gang han skal have skemad vender han hovedet væk fra skeen og er sur og begynder at græde, indtil vi lægger nogle frugtstykker til ham som han selv kan tage. Det hjælper på humøret, men han får jo ikke megen skemad på den måde.
Vi forsøger at snige nogle skefulde mad ind i munden på ham når han åbner munden for at spise frugtstykker, men det er en begrænset periode han vil finde sig i det og får måske max 10 skefulde skemad før han begynder at sidde og spytte maden ud.
Jeg ville have det helt fint med, at han ikke har så meget appetit i løbet af dagen, hvis ikke det var fordi han så skal indhente det forsømte om natten. Pt. ser en typisk dag for Zacharias således ud:
5.30-6.30: vågner og spiser max 1/2 dl. havregrød m. frugtmos
ca. 8.30: 150 ml. mme
puttes til formiddagslur og sover ca. 2 timer
11: rugbrød (1/2 til en hel skive), frugtmos el. frugtstykker
13: grøntsagsmos (spiser meget lidt), frugtstykker, eller grøntsagsstykker
13.30: puttes til eftermiddagslur og sover tre kvarter til en time
14: bolle med smør og ost, frugt, figenstang eller grøntsagsstykker. Spiser max en halv bolle
15-16: 150 ml. mme
18: grøntsagsmos og det vi får, spiser ikke særlig meget.
19.30: havregrød m. frugtmos, spiser max 1/2 dl.
20: puttes for natten
22-23: 180 ml. vælling i søvne
2.30-3: 100 ml mme (får han fordi han vågner og skriger af sult)
Som du kan se er han begyndt at vågne midt om natten for at få stillet sin sult og det på trods af, at han får 180 ml vælling i søvne ml. 22 og 23. Er det ikke meningen, at en baby på 10 1/2 måned skal kunne klare sig mere end 5 timer uden mad? Jeg er helt sikker på, at det er fordi han ikke får tanket ordentligt op i løbet af dagen, men hvad gør vi når han ikke selv vil have maden? Vi kan jo ikke tvangsfodre ham med skemad.
Og så har jeg også lige et andet spørgsmål. Zacharias havde en omgang rotavirus for nogle uger siden og her stoppede vi så med at give ham movicol eftersom han havde diarré. Vi har så siden afventet situationen for at se om det blev nødvendigt at give ham movicol igen, men det har det ikke været indtil videre, så det er bare dejligt.
Mit spørgsmål er nu, hvor ofte det er normalt for en baby på hans alder at have afføring? Som det er nu har han afføring 3-4 gange om dagen og det synes jeg er ret meget. Afføringen er ikke tynd, men har en noget fastere konsistens end da han fik movicol, men han er ikke generet af det og lader slet ikke til at have ondt i maven.
Og et sidste spørgsmål :o) Hvor meget figenstang må han få? Er det det samme som med rosiner eller må han gerne få en figenstang om dagen?
På forhånd tak for svar og rigtig god jul!
Camilla