Svar: Skemad, plan og flytning til eget værelse
19. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at dagen fungerer rigtig godt for jer og at I har fundet en god rytme med to lure dagligt, flaske/vælling, putteritual osv. Det er rigtig dejligt!
Det lyder også som om at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med Maja i øjeblikket, hun lyder til at bruge sig selv både fysisk og mentalt og naturligt derfor har flere drømme, som skal bearbejde hendes oplevelser og måske derfor naturligt sover mere uroligt og søger jer lidt mere om natten. Men I tackler det fint, det er godt at I holder fast i at hun skal puttes i sin egen seng og at hun dermed forbinder sengen som stedet hun skal sove og føle sig tryg :o)
Det er fint at I nu tilbyder lidt grød til frokost og I må gerne så småt begynde med lidt grøntsagsmos til aften. Det er udmærket at give hende ½ dl. to gange dagligt og følge efter med mælk i stedet for at tilbyde 1 dl og hun så ikke vil have mælk bagefter. Mælkebehovet er fortsat stort og væske er vigtigt for at holde maven godt igang.
Om aftenen kan I lave lidt mos af de grøntsager I andre spiser, det kan være f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash eller lignende milde grøntsager. Så er I igang og når hun bliver 6 måneder kan I variere meget mere og også begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen.
En plan kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Vågner, dagen begynder, ammes
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse med forskellige slags frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 2½ time efter vågnet fra sidste lur
Eftermiddag 16-16.30: Flaske med 90ml mme og ammes
Aften 18: Grøntsagsmos med udgangspunkt i de grøntsager I andre spiser, kartoffel, gulerod, blomkål osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 24: Ammes
Nat 04/05: Ammes
Det er meget forskelligt, hvornår børn er stærke nok i ryggen til at sidde i høj stol. Nogle børn kan sagtens når de er 5 måneder, de fleste er 6 måneder inden de er stærke nok. I kan se at hun er rank og stærk i ryggen når I sætter hende, men falder hun til siden eller forover og krummer i ryggen, så skal hun ud af stolen igen, så er det for meget for hende, så er hun ikke stærk nok eller er blevet træt i ryggen. Det er således fint at lade hende sidde 5-10 minutter, hvis hun virker stærk nok til det, men når hun så derefter virker træt i ryggen, så skal hun ned på gulvet igen :o)
Med hensyn til putning på eget værelse og sove for sig selv og anbefalingerne om at vente til barnet er 6 måneder, så handler dette om risikoen for vuggedød. Man ved at risikoen er størst de første måneder og efter 6 måneders alderen, vil de fleste børn motorisk være så stærke at hvis de får sig lagt på maven eller anden stilling så er de selv i stand til at skifte stilling, når de har behov for det ....
Hvis I oplever at jeres datter sagtens mestrer at trille omkring og I har det godt med at flytte hende nu, føler I har tid og overskud, hun sover godt, der er ingen sygdom, I vil gerne benytte juleferien til nye rutiner osv. så kan I godt flytte hende nu. Men det er en rigtig god idé at have en babyalarm på hende, hvis hun skal sove langt væk fra jeres soveværelse, så I er sikre på at I kan høre hende tydeligt, hvis hun har behov for hjælp. Hvis I derimod oplever at hun har behov for jeres hjælp til stillingsskift, at hun ikke mestrer at få vendt sig selv, når hun ligger og mosler rundt om natten, så ville jeg vente med at flytte hende.
Det er en god idé at holde fast i at hun puttes og sover i sin egen seng, jo mere vant hun er til dette, jo mere tryg hun føler sig der, jo lettere vil I kunne flytte hende til eget værelse. Så vil sengen, putteritualet osv. jo være noget hun kender og er glad for og tryg ved, så er kun værelset hun ligger i noget nyt - det nære omkring hende er som det plejer at være.
Jeg håber ovenstående er svar på jeres spørgsmål og hjælper jer videre, rigtig meget held og lykke og glædelig jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske