Svar: Får min datter for meget mad?
19. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Du har ret i at din datter bliver ammet alt for meget og det er derfor hun naturligt ikke føler sult eller behov for skemad. Hun vil jo tilsyneladende gerne have det, hun åbner munden og tager imod - men efter 6 skefulde er hun mæt, behøver ikke mere, og så siger hun naturligt fra - og det er som du skriver, fordi hun bliver ammet for meget. Hendes mælkeindtag udgør alt for stor en del.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen få deres mælkebehov dækket af 4 amninger dagligt og som det er hos jer nu, så ammer du ofte op til 7 gange ... der skal altså skæres ned og jeg kan godt forstå at du tænker "et eller andet skal hun jo have" og derfor giver hende brystet, men her er du altså nødt til at holde lidt igen og i stedet tilbyde mere mad.
Du skriver at tidspunkterne for dagen passer jer godt, så derfor prøver jeg her at lave et forslag til en dagsplan, som den kan se ud for jer, med plads til de 3 lure dagligt, som du synes fungerer bedst:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Suppleres med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden (appelsinbåde, kiwi, fersken, blomme eller lignende), vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 8.30-9 uden amning.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes derudover ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at gnaske lidt i, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. ca 12
Eftermiddag 14-15: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos eller måske bare lidt ren frugtmos hvis grøden mætter lidt for meget, lidt brødskorper, frisk frugt eller lignende at bide i, sutte på osv. Vand af kop.
Sover så sin sidste powernap på ½ times tid
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser, lidt ris med sovs, kogte blomkåls eller broccolihoveder i hånden som hun selv sidder med og gnaske i. Vand af kop. Hun skal fortsat have mos så hun bliver mæt nok og også lidt i hånden at sidde med selv og øve sig på.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23-24: Ammes og sover til næste morgen tidlig
Som du kan se af denne plan, så har jeg forsøgt at følge de tidspunkter du selv nævner og hermed give plads til den naturlige rytme din datter har og som fungerer for jer. Men jeg har samtidig skruet amningerne ned til kun at være 4 gange dagligt og i stedet skal din datter have flere mellemmåltider, mad i hånden at sidde med selv, vand af kop og så naturligvis sin skemad.
I takt med at din datter begynder at spise mere rigtig mad og stopper med at blive ammet så hyppigt, så vil tendensen til at sluge luft og skulle bøvse sandsynligvis blive mindsket betydeligt. Du skulle altså her også kunne mærke lidt fremgang :o)
Håber du hermed kan se hvordan I kommer videre, rigtig glædelig jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske