Brev:
Får min datter for meget mad?
19. december 2008
Alder:
7 mdr.
Får min datter for meget mad?
Hej Helen
Jeg kan ikke forstå, hvorfor min datter (snart 7 mdr og lidt over 10 kg) ikke har mere appetit i forhold til skemaden. Hun spiser aldrig en hel dcl. Oftest en halv eller mindre. Jeg tænker hun måske får for meget bryst, men kan ikke rigtig se hvordan jeg kan give mindre, når hun ikke spiser mere skemad.
Hun trives i øjeblikket fint m 3 lure om dagen, så det holder vi fast i lidt endnu.
Dagen ser nogenlunde sådan ud:
4/5 Amme
6/6.30 Stå op
7/7.30 Havregrød og vand
(her spiser hun mest = lidt over en halv dcl.)
8 Amme
8.30 Sove en halv time
10.30 Frugtmos, appelsinbåde, vand.
(et par skefulde)
11/11.30 Amme
11.30/12 Sove en halv til halvanden time
13.30/14 Grøntsagsmos (gulerod, kartoffel) og vand (måske en kvart dcl.)
14.30 amme
15 sove ca en halv time
17.30 Aftensmad. Grøntsagsmos m kød og vand. (fra et par skefulde til en kvart dcl.)
(nogengange amme kl 18 hvis hun virker meget sulten)
18.30/19 Amme i soveværelset – sove.
23/24 Amme
Der sker det ved bordet, at hun får 5-6 skefulde og så mister hun interessen og holder op med at åbne munden. Jeg lader hende tit ”drikke” af tallerknen/skålen, for så ryger der lige lidt mere indenbords. Har prøvet at give hende en ske el rugbrødsbjælke i hånden for at distrahere og gøre hende mere aktiv, men så bliver hun sur når jeg prøver at give hende mad med min ske. Sidst hun spiste op (1dcl) sang jeg for hende mens hun spiste – så åbnede hun gladelig munden, og uanset om det var for at synge med eller hvad, så røg maden ned. Men det er vel en lidt uheldig vane?
Skal jeg mon prøve at lade være med at amme fx efter havregrød og se om hun kan sove uden, for at hun kan få mere appetit til næste omgang skemad? Jeg synes bare at jeg, efter skemaden, kan se på hende (og høre) at nu er det tid til bryst. Hun spiser altid godt og ivrigt ved brystet og virker helt desperat hvis jeg prøver at trække tiden mere end en halv time efter skemaden. Måske er det en ond cirkel vi er kommet ind i.
Hun skal ud og passes fra april – til den tid (og gerne meget før) skulle hun gerne kunne undvære bryst i hvert fald om dagen og altså spise noget mere af sin skemad.
Og så driller bøvserne igen. Næsten hver gang jeg tager hende op af barnevognen får hun enten hikke eller bøvser – og så er det jo lang tid siden hun spiste sidst. Synes også hun bøvser mange gange efter hun har spist v brystet – er det normalt? Nogengange driller det også i forbindelse m skemaden. Hun kan godt bøvse lidt mens hun sidder v bordet, men ikke altid og så må hun op over skulderen. Så er interessen for maden helt sikkert røget. Det virker som om hun er lidt ”oversensitiv” mht luft i maven…Har du kendskab til lignende?
På forhånd tak for dit råd.
Line