Svar: Dagsplan - 10 mdr.
19. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Gitte
Dejligt kort og præcist, tak for det :o)
Det vil være en rigtig god idé, at du forsøger at følge en rytme for dagen, som passer til den rytme der er det sted, hvor din datter skal passes. Det vil også være en rigtig god idé at I begynder ikke at sove alt for længe om morgenen, men i stedet står op og får dagen til at begynde i god tid - ellers rykker din datters søvn sig dagen igennem og det bliver svært at vende det hele rundt, når hverdagen pludselig begynder og I skal tidligt op, på arbejde osv.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, - makrel, rognguf, sildepostej eller lignende. Tilbydes rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, frikadelle (kød eller fisk), kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Kan også tilbydes friske grøntsager som rød peberfrugt, avokado, agurk, tomat og lignende. Det er vigtigt med mad i stykker, at din datter kan øve sit pincetgreb. Vand af kop.
Puttes til middagslur mellem 13-13.30 sover måske 1½ time
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille portion tykmælk med frugtmos, evt. lidt rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost osv. Vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad som I andre også spiser - lasagne, pasta/spaghetti med kødsovs, boller i karry, frikadeller, fiskefileter, laks lavet i ovn, gratin, madpandekager, pizza eller hvad I nu får :o) Det er en rigtig god idé fortsat at tilbyde grøntsager moset med lidt sovs og så give lidt mad i stykker ved siden af, så hun stadig får lidt med ske og også får lidt hun selv kan spise. Vand eller sødmælk af kop.
Kan suppleres med en frugtgrød med sødmælk til dessert.
Puttes til natten med amning eller flaske ca kl. 20
Sen aften 24: Amning eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig hvor dagen så starter med grød.
Det er en rigtig god idé at tilbyde grøntsager både til frokost og om aftenen og det er en god idé at tilbyde hende frugt som mellemmåltider både formiddag og eftermiddag og evt. som supplement efter aftensmaden. Det er ikke store mængder hun spiser, men lidt har også ret og tilbuddet bør være der, så vælger hun selv naturligt til og fra. Du skal derfor ikke se så meget på hvor meget hun spiser, hvor store mængder hun indtager ej eller fokusere på variationen over kun en dag. Hvis du sørger for at tilbyde hende varieret kost dagen igennem, så gør det ikke noget at hun den ene dag spiser mere brød og frugt og den næste dag spiser mere grønt og kød - du skal se på indtaget over flere dage, for at få en idé om hvor varieret hun spiser :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske