Svar: Nej tak til klumper
18. december 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Birgitte
Jeg synes det lyder som om at din dreng er glad for mad og glad for at spise og det lyder rigtig fint. Du tilbyder ham mange forskellige smage, giver ham grød og mos, samt mad i hånden, som han kan sutte på og øve sig mundmotorisk på og det lyder altsammen rigtig fint ... så lidt ro på i den retning. Det er som du skriver vigtigt at han nyder at spise og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart.
Det er mit indtryk at nogle børn har meget svært ved at finde ud af mad i klumper, hvis det f.eks. er skemaden, der er groft moset. De kan simpelthen ikke finde ud af om de skal tygge eller synke maden og så går det galt. Derfor tænker jeg at hos jer, handler det om at bibeholde grød og mos i en fin lind konsistens men så ved siden af tilbyde mad i stykker. Jeres dreng skal altså vide, at det der kommer med ske kan han bare synke, det der kommer på en gaffel eller med fingrene (som I giver ham eller som han selv kan tage op) skal tygges. Det at adskille tingende vil altså kunne hjælpe ham.
Det vil være en rigtig god idé, at tilbyde ham mad i stykker flere gange om dagen med den alder han har. Det er vigtigt at maden appellerer til ham i farver, at det ser lækkert ud og så skal han have lov til at prøve sig lidt frem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Øllebrød med sødmælk, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt eller bær. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - makrel, sildepostej, rognguf. Tilbehør af kogte ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle.
Motiver ham til at putte det i munden eller giv ham det med gaffel, hvis det gør ham mere interesseret. Med den alder han har, kan han godt selv putte i munden og også selv spise med gaffel.
Kan suppleres med grøntsagsmos, hvilket også kan bruges som smørbart pålæg. Det kan være mos fra aftensmaden eller det kan være mos du køber på glas. Grøntsager er vigtigt også til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: yoghurt med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
18-18.30: Aftensmad sammen med jer og I spiser det samme. Han må og bør få alle retter - det er fint at noget er moset, f.eks. kartofler moset med lidt sovs, ris med lidt sovs eller lignende, og ved siden af stykker af frikadelle, fiskefiletter, kogte grøntsager, pastaskruer osv. Lav børnevenlige retter: boller i karry, lasagne, spaghetti bolognaise, kartoffelmos og millionbøf, farbrød, laks og stuvet spinat, fiskefrikadeller, fiskefiletter, pangasiusfileter med tomatsovs og parmesan, madpandekager med kød og kogte grøntsager til ham ... Hvad I nu får og sørg for at der altid er lidt sovs som kan bruges til at mose og 'smøre' med.
Kan suppleres med en portion frugtgrød med sødmælk, vand eller sødmælk af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30-20
Sen aften eller tidlig morgen: Amning
Hvis I forsøger fast at tilbyde mad i stykker ved siden af mad der er moset, så vil jeres dreng stille og roligt finde ud af teknikken. Det er dog også vigtigt at han føler sig sulten og har lyst til at putte mad i munden .. derfor er det en balance imellem at supplere op med mos eller grød og trække tiden og tilbyde et nyt måltid. I skal derfor vurdere hvor meget han spiser af f.eks. rugbrød og kogte grøntsager til frokost. Det er ikke sikkert han behøver supplement af grøntsagsmos hver dag. Hvis han har spist lidt af det andet og ikke er fyldt op med mos, så er sandsynligheden for at han spiser bollen om eftermiddagen større ...
Hvorvidt børn med astma vil være langsommere til at spise, det har jeg ikke hørt noget generelt omkring.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig glædelig jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske