Brev:
Nej tak til klumper
18. december 2008
Alder:
10 mdr.
Nej tak til klumper
Hej Helen
Jeg har en lille søn, der næsten er 10 måneder (om 5 dage). Han er en glad lille dreng, der er så nem med alt - undtagen én ting - han vil ikke spise mad med klumper - på trods af, at han har 7 tænder.
Han begyndte at få mos og grød, da han var 5½ måned. Der var ingen problemer, han spiser alt, hvad vi tilbyder ham. Siden han var 6 måneder har han fået kartofler iblandet grøntsager og kød til aften. Dette blender jeg, da han ellers får det galt i halsen. Når bare det bliver blendet, spiser han også her alt, hvad vi tilbyder ham.
Hans dag ser således ud nu:
7: vågner, får øllebrød med lidt sødmælk i, hertil vand af glas (har prøvet at variere med havregrød, men det bryder han sig ikke om).
9: sover formiddagslur i ca. 2 timer
11: vågner, får tilbudt små stykker rugbrød med smør og leverporsteg, som han selv kan sidde og spise. Ved siden af et stykke ost/appelsin/en skorpe/ristede rugbrødsbjælker eller andet i hånden. Hertil vand.
Her prøver jeg at give ham rugbrødsstykker i munden, men det er han ikke interesseret i.
Herefter får han grød (fuldkornsgrød med små frugtstykker), og det elsker han.
13: sover middagslur i ca. 2 timer.
15:vågner og får frugt (moset banan eller kogt æblemos) eller naturel yoghurt med sveskemos. Hertil igen noget at sidde med i hånden. Og vand at drikke.
17: aftensmad - blendet grøntsagsmos. Hertil vand og lidt sødmælk.
19.30: ammes til nat.
23: vågner selv og ammes.
5: vågner selv og ammes.
Som skrevet er problemet ikke, at han ikke spiser, for han spiser alt - bare det er blendet! Vi har prøvet at tilbyde ham mosede kartofler, men så vender han bare hovedet og spænder munden sammen. Det samme, når jeg tilbyder ham rugbrød - han tager det heller ikke selv af tallerkenen - han er overhovedet ikke interesseret. Det er et par gange lykkedes at få 2 stykker rugbrød i munden på ham ganske frivilligt fra hans side, og så ser han virkelig mærkelig ud i hovedet - tygger slet ikke, men det bliver sunket, når det er opløst. Jeg ved, at han godt kan tygge, for hvis han får nogle små krummer af en skorpe, tygger han på dem.
Vi har efterhånden prøvet i 2 måneder nu og havde håbet, at han med tiden ville blive interesseret, men synes ikke, der er fremskridt.
Hvad synes du, vi skal gøre? Vi har spurgt vores egen sundhedsplejerske om råd, men hun vidste ikke rigtig, hvad vi skulle gøre - det eneste hun sagde var, at vi skulle mose hans kartofler til aften, og hvis han så ikke ville spise noget, så skulle vi ikke give ham andet, for så ville han nok spise næste gang! Det bryder jeg mig altså ikke om - man kan da ikke lade en dreng på 10 måneder sulte! Jeg kan heller ikke lide at tvinge stykkerne i munden af ham - det skal jo ikke være ubehageligt for ham at spise. Både min mand og jeg mener, at det skal være af lyst, at han spiser.
Jeg ved, at vi burde give ham mad i stykker til aften også, men jeg er så bange for, at han får det galt i halsen. Da han var 7½ måned fik han de blendede kartofler så meget galt i halsen, at han nåede at blive blå i hovedet, inden vi fik det op.
Han har i det hele taget meget nemt ved at få mad fast i halsen - det går sjældent en dag uden vi har ham oppe af stolen og dunke ham på ryggen, når han spiser.
Tror du, at det kommer af sig selv, hvis vi bare fortsætter med at give ham mad i stykker?
Han har astmatisk bronkitis - jeg har hørt, at astmabørn kan være langsommere til at lære at spise. Hvad mener du om det?
Motorisk er han helt gennemsnitlig - han ligger stadig på maven med armene helt strakte og drejer om sin egen akse og bakker. Han har været oppe på alle 4 nogle gange, men ved så ikke hvad han skal endnu.
Og så kører snakketøjet hele tiden - baba dada mama bubu :-)
Jeg håber, du kan hjælpe os.
Med Venlig Hilsen
Birgitte