Svar: Har mistet interessen for brystet - 9 mdr.
18. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Noah's mor
Man kan godt bruge mælk i grøden selvom det egentlig skal laves på vand. Hvis man bruger mælk, så betyder det naturligvis at grøden bliver noget mere energiberiget end ellers og at det kan gøre at det mætter ekstra, men hvis det ikke påvirker indtaget af andre fødevarer, så kan du godt gøre sådan, for at få lidt ekstra mælk i din dreng. Men ellers er det en god idé at holde sig til den brugsanvisning der står på pakken og så servere mælk ved siden af, som drikkemælk af en kop ...
Det er bedst at tilbyde sit barn modermælk eller modermælkserstatning indtil 12 måneders alderen. 400ml mme dagligt giver barnet den mængde kalk og jern, som barnet har behov for. Efter 9 måneders alderen kan komælk godt begynde at udgøre en større del af indtaget og I DK anbefales komælk ofte, fordi barnet på den måde, kan får mere og mere familiemad. I andre lande anbefales komælk dog først efter 1 års alderen ...
Så mit råd er at du så vidt muligt bruger mme i grød og mos eller tilbyder det som kold drikkemælk af en kop. Og hvis Noah ikke vil have dette, så må du give ham sødmælk - yoghurt, ost, smør, sovs også præcis som du forsøger.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering. Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt.
Man sikrer lettest barnets behov for calcium ved at tilføre dem mælk, hvis barnet af en eller anden grund ikke drikker mælk, så vil det være relevant at tale med lægen om behov for calciumtilskud. Mælk og mælkeprodukter er væsentlige kilder til kostens samlede bidrag af protein, mættede fedtsyrer, vitaminer og mineraler, herunder altså specielt kalcium - at give sit barn mælk er altså en god måde at sikre barnets behov på. Riboflavin, B12, fosfor, jod og protein får vi også via mælk.
Til børn som ikke tåler mælk (mælkeallergi) anbefales de specielle modermælkserstatninger Nutramigen eller Profylac - ofte helt op til 3 års alderen ...
Der er desværre ikke nogen tommelfingerregel omkring væske indtag til en 9 måneders dreng. Du skal regne med at han skal have ca 500ml mælkeprodukt dagligt og derudover skal han drikke alt det vand han har lyst til. Hans væskebehov afhænger naturligvis af hvor stor han er, hvor meget han bruger sig selv, hvor varmt han har det osv.
Vi sundhedsplejersker og læger er normalt ikke så meget for at man hjemme begynder at udregne væskebehov på sit barn. Man må gå ud fra at barnet har en naturlig evne til at kunne regulere sin tørst og drikker, hvis det får det tilbudt. Og man skal ikke fokusere på tal, men se på hvordan barnet trives, om barnet tisser, om barnet udvikler sig osv. Udregning af væskebehov er noget man gør på sygehuset, når der er tale om syge børn.
Jeg ved ikke hvor meget Noah vejer, men umiddelbart vil væskebehovet blive vurderet ud fra hans vægt. Man siger normalt at små børn skal have 150ml væske pr kg de vejer - hvis han vejer 8 kg, så er hans væske behov altså ca 1200ml i døgnet og det lyder vel meget normalt for en dreng på 9 måneder ...
Med hensyn til ru pletter på albuer og i siderne, så kunne det godt lyde som lidt begyndende børneeksem :o( Der er flere ting som skal medtænkes her, men i første omgang, så lyder det som fint at I ikke bruger sæbe i badevandet, men bruger lidt olie. I kan også smøre ham med lidt creme om aftenen efter bad, hvor huden er mere åben og modtagelig for fedtstof og derfor ikke får lov til at tørre for meget ind ...
Du kan i forbindelse med allergi (børneeksem) også overveje om du skulle prøve med en mere allergivenlig mme. Det kunne være nutramigen eller Profylac, men du kunne i første omgang også forsøge med Nan H.A. som har en delvis effekt og som smager bedre ...
Rigtig glædelig jul til jer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske