Svar: Søvnvanskeligheder - 5 mdr.
5. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Jeres datter har problemer med det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvn associationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Jeres datters søvnassociation er at falde i søvn i jeres armen, hun er dybt afhængig af at være i favn for at kunne falde i søvn. Det er det hun er vant til, det er derfor helt normalt at hun protesterer mod at komme væk fra din favn, at du oplever at hun græder fordi hun ikke kan finde dig, når hun vågner op og at hun ikke stopper før du tager hende op og vugger hende igen. Hun har lært at du skal være der, at hun skal være i favn og at hun skal vugges og bæres rundt for at hun kan sove ...
Du har fuldstændig ret i at jeres datter har fået denne vane, fordi det på grund af de første mange måneder med kolik og uro, har været måden at I fik skabt ro på. Men nu er den periode overstået og hun skal lære nye regler, I skal have skabt nogle nye vaner, som I alle kan leve med.
Det er altid lettest at ændre tingene om dagen først, derfor vil det være en rigtig god idé, at I lærer jeres datter at falde i søvn uden at være i favn, når hun skal sove om dagen. Hun har et stort behov for fysisk kontakt og nærhed, hun er vant til at blive holdt om, hun er vant til at føle sig omsluttet. Derfor vil en voksipose, slee-bee, duni-duo og hvad de ellers hedder måske være rigtig godt for jer. I den kan hun blive puttet tæt, føle sig fuldstændig omsluttet ligesom hun bliver det i jeres arme - nu er det bare posen der omslutter hende og ikke jeres favn.
Hun skal puttes til søvn, når hun viser sig parat. Det vil sige at hun skal være rigtig godt mættet af, I skal være sikre på at hun har fået mad nok - både skemad og mælk og så skal hun puttes til ro i sin sovepose og bæres ud i sin barnevogn. Hun skal være lidt vågen når I putter hende der, det vil sige vågen nok til at registrere, hvor hun lægges til at sove, men træt nok til at hun kan falde i søvn. Tril hende evt. lidt, hun er jo vant til at blive vugget.
Hvis hun græder, så triller du lidt til hun stopper, hold pause, tril lidt til hun igen stoppe med at græde osv. Lige nu handlet det om at få hende ud af jeres favn og lære at sove i barnevognen, så må de andre ting komme bagefter. Men forsøg at holde fast i at hun ikke skal trilles i søvn, hun skal beroliges men skal lære at sove uden at blive vugget i søvn.
Når hun kan sove om dagen og er tryg ved at sove i sin voksi eller hvad I nu har, så bruger I også den indendøre. I skal altså putte hende om aftenen, som I gør om dagen. Samme rutiner, samme måde at gøre tingene på. Nu ligger hun så bare i sin seng i stedet for. Kærtegn hende lidt, berolige hende med ord, vug hende evt. lidt ved at holde hænderne på hendes krop imens hun ligger ned og lad hende mærke at I er der. Lad hende fornemme tyngden af jeres hænder og at hun kan tage det helt stille og roligt.
I kan naturligvis også bruge et tæppe eller en dyne og svøbe hende i, som I på samme måde som en voksipose bruger som erstatning for jeres favn. Hun skal hele tiden føle sig omsluttet og tryg, fuldstændig som når hun ligger i jeres favn.
Rigtig meget held og lykke med projektet og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske