Svar: Søvn, vække om morgenen?
5. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Hvorvidt din datter vil trives med at blive vækket allerede kl. 06 må du et eller andet sted lade komme an på en prøve. Der er dog noget jeg ikke forstår ...
Du skriver at du gerne vil have hun står op sammen med I andre, fordi det vil gøre dine morgener mere sammenhængende og du kan nå at komme i bad, spise morgenmad sammen med din mand osv. Jeg tænker umiddelbart, at det at jers datter sover længe, jo ikke behøver ødelægge dette - det forhindrer da ikke dig i at stå tidligt op og hygge med din mand, nå i bad osv. så du er klar til hende, når hun så vågner kl. 7.30-8 ..??
Hvis det ikke er nødvendigt at vække hende om morgenen, fordi I skal starte på arbejde begge to og hun skal afleveres tidligt eller hvis hele hendes dagsrytme generelt skal ændres, så synes jeg du skal lade hende sove. Hun vil alt andet lige få en bedre og gladere dag, hvis hun får lov til at sove og vågne af sig selv ... Hvis altså hendes cyklus ellers er normal og fungerer godt for hele jeres familie :o)
Mit forslag til en dagsplan til en 6 måneders pige ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning eller flaske og sover videre.
Du står op, spiser morgenmad, går i bad osv. som du har behov for.
Morgen 7.30-8: Lillepigen får morgenmad, havregrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, lidt frisk blød frugt som appelsinbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur. Du kan også bytte rundt på frugt og formiddagslur, hvis du skønner det er bedre for hende.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnaske lidt i, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske og tilbydes lidt frugt ligesom om formiddagen. Vand af kop
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop og tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende at gnaske lidt i.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Som du kan se af denne plan, har jeg givet plads til både amning og flaske - jeg ved jo at amningen stopper lige om lidt, så det er ment som guidning til hvornår flaskerne kan ligge hensigtsmæssigt. Jeg håber at ovenstående plan giver dig en ide om hvordan I kommer lidt videre hos jer:o)
Jeg håber også du kan bruge mine tanker omkring søvn om morgenen og tid til dig selv og din mand :o)
Rigtig god jul herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske