Svar: Min søn på 7 mdr, vil ikke amme om dagen
5. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Din dreng bør som udgangspunkt ikke få mindre end 500ml mælk og det bør være modermælkserstatning eller modermælk med den alder han har. Han bør faktisk få mere (gerne ca 750ml), men de 500ml er et minimumsindtag - derudover kan du så tilbyde ham mælk via maden, som du også gør nu.
Hvorvidt du kan stoppe amning helt afhænger således af, hvor stor en mængde mme du kan få i ham. Det er altid lettest at få mælkebehovet dækket af en flaske, men hvis han ikke vil det, så må du få ham til at drikke mælk af en kop eller tudkop og på den måde sikre dig at han får nok. Han skal som udgangspunkt have mælk på de tidspunkter, hvor han normalt ville blive ammet og det vil i en alder af 7 måneder normalt være 4 gange dagligt. Tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Du fortæller at du ammer ham sen aften og tidlig morgen - hvad får han så inden han skal sove? Hvis han drikker mme af tudkop eller lignende her, så prøv at få så meget i ham som muligt.
Sødmælk og sødmælksprodukter kan også gives, men det er i meget små mængder. Det er først efter 9 måneders alderen, at han bør få større mængder komælk. Indtil da er modermælk eller modermælkserstatning det bedste for ham.
Hvis han bider dig meget, kunne du så evt. forsøge med en anden ammestilling, evt. lægge dig ned med ham og amme ham i jeres seng. Måske kunne du også forsøge med en suttebrik, hvis det kunne aflaste dine brystvorter lidt. Det er dog vigtigt at du kan passe brikken, så den ikke lader for meget ravage og gør det hele værre ... Det er en noget alternativ løsning, men sådan må det nogle gange være.
Hvis du vil arbejde på at få ham til at tage flaske, så kan du evt. forsøge med udmalket modermælk, så smagen er noget han kender. Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at tage flaske i løbet af dagen f.eks. inde middagslur og om aftenen inden sengetid. Du kan prøve med mme sødet med lidt sukker, eller du kan prøve med en vælling, som kan smage lidt anderledes.
Hvis han bruger sut, så kan du forsøge med en flaskesut som ligner sutten i faconen, så det er noget han kender og er vant til at sutte på. Lad også far, bedstemor eller en anden forsøge sig - hvis du ikke er til stede, så vil han måske godt acceptere flasken i mangel af bedre.
En plan for dagen til et 7-8 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Tilbydes frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand eller mme af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnaske lidt i. Vand af kop.
Puttes til middagslur med amning eller en flaske mme ca 13.30
Eftermiddag 16-16.30: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos lavet med mme og med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, kogte grøntsager i hænderne at gumle lidt på osv. Hele tiden mos og lidt i hånden selv at sidde med. Vand eller mme af kop.
Suppleres med en portion frugtmos med mme på - som en gammeldags frugtgrød med mælk til dessert eller lignende, så han får lidt ekstra.
Puttes til natten med amning eller flaske (mme eller vælling) ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske eller amning
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til hvordan en plan kan se ud og hvordan du evt. kan komme lidt videre.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske