Svar: Vågen i løbet af natten - 7 mdr.
5. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jette
Når man skal vurdere, hvorfor børn pludselig begynder at vågne om natten og ligge og kigge ud i luften, så må man naturligvis se på, hvor meget barnet sover i løbet af dagen. En opvågning midt om natten som du beskriver, kunne meget vel hænge sammen med at Magnus sover for lange lure i løbet af dagen.
De fleste børn på Magnus' alder behøver ikke sove mere end 3-4 timer i løbet af dagen (samlet), hvis vi forventer at de går i seng kl. 20 og står op kl. 7 - går han i seng kl. 20 og står op kl. 08, så han rent faktisk sover 12 timers nattesøvn, så vil hans dagslure skulle være tilsvarende kortere.
Det er dog også sådan, at nogle børn ofte omkring 7 måneders alderen kan have en periode om natten, hvor de bare ligger vågne og ligger og pludrer. Det er ikke fordi de er specielt kede af det, de klynker måske lidt men når de så hører at man er der "sshhh", så falder de til ro - men de sover ikke. De øver sig, øver sig på at pludre, bruge deres stemme og så har man pludselig et lille sludrechatol liggende der midt om natten. Hvorfor det er sådan er svært at sige, måske er det bare fordi det netop om natten er så stille, at det er lettere at høre sig selv ... Det er heldigvis en fase, som plejer at gå over af sig selv :o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske