Svar: Svøbe - hvorfor stoppe?
4. december 2008
Alder:
2 mdr.
Kære AM
I nogle lande svøber man børn rigtig meget, ikke kun når de skal sove, men også i løbet af dagen og det betyder at børnene nogle gange får problemer med deres motorik.
Vi er i Danmark meget opmærksomme på, at børn skal bruge sig selv fysisk og faktisk er i stand til dette allerede, når de kommer ud af maven. Børn skal stimuleres, vendes, drejes, trille, svinges, bruge sig selv mest muligt fordi det styrker deres udvikling på mange punkter generelt. Man ved også at jo bedre barnet er motorisk, jo bedre barnet f.eks. kan kravle og krydskoordinere, jo lettere vil barnet have ved at lære at læse, regne osv. Motorisk stærke børn, har det ofte lidt lettere end andre børn.
I disse tider, hvor vi transporterer vores børn meget rundt i bil, sidder stille foran fjernsyn, computer osv. så er der stor risiko for at børn bliver rørt for lidt. Det kan ud over dårlig motorik også medføre overvægt og dertil kommende problemer.
Derfor er vi sundhedsplejersker og andre sundhedsfaglige personer generelt lidt emsige omkring at få børnene bevæget og de gode vaner starter allerede, når barnet er lille :o)
Nogle børn har rigtig meget brug for at føle sig omsluttet og fysisk holdt sammen, når de skal sove. De elsker det når de er små, men de elsker også at sidde med deres dyne om sig når de bliver større. Det skal der naturligvis være plads til og jeg kan ikke se nogen problemer i at I svøber jeres datter, når hun skal sove, hvis det hjælper hende til større ro.
Men det er vigtigt at I i løbet af dagen, søger for at hun bruger sig selv fysisk og er aktiv og udvikler sig motorisk som hun bør. Det vil hun naturligvis bedre kunne efter en god lang søvn, så tingene hænger jo sammen :o)
Det er også sådan, at hun i takt med at hun motorisk begynder at kunne bruge sig selv mere fysisk, naturligt vil have behov for at kunne skifte stilling i løbet af natten. Hun vil have behov for at kunne bevæge sin arme, hun vil have behov for at kunne trille om på siden og på et tidspunkt, vil hun måske have behov for at få lov til at sove på maven. Derfor kommer ofte et tidspunkt, hvor barnet naturligt begynder at protestere mod at blive svøbt, hvor barnet har brug for mere plads omkring sig, hvor barnet har brug for stillingsskift i løbet af en søvnperiode og for i det hele taget at kunne falde i søvn.
Behovet for svøbning plejer derfor at aftage efter 4 måneders alderen, hvor barnet i stedet netop i kraft af sin udvikling, begynder at bevæge sig mere og have behov for flere stillingsskift og mulighed for dette.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, lyt til din datter og forsøg at gøre det du fornemmer virker bedst for hende. Og vær så forberedt på at hendes behov naturligt kan ændre sig i takt med at hun bliver ældre ... :o)
Rigtig god jul herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske