Svar: Betændelse i bleområdet
4. december 2008
Alder:
16 mdr.
Kære bekymrede mor
Det kunne godt lyde som om at jeres datter har fået en svampeinfektion, som ikke kun giver rødme og udslæt på de ydre kønsorganer men som også påvirker hendes slimhinde i skeden. Det er derfor hun har så ondt og også har det ekstra udflåd hun har.
Det er sjældent at små piger for svamp i skeden og det er derfor rigtig godt, at lægen har podet for at finde ud af om det er svamp der er tale om. Det at brentan behandlingen har hjulpet tyder dog allerede på det. Brentacort hjælper dog også på eksem og netop i bleområdet, kan man derfor overveje om hendes problemer handler om at I har skiftet blemærke, eller om der hos dagplejer bliver brugt en anden ble, end I er vant til. Hvis hun reagerer så voldsomt med udslæt på grund af bleen, så er det jo ret nemt at få ændret på dette - så medtænk lige om I har skiftet blemærke eller om hun i dagplejen bruger andre bleer.
Derudover tænker jeg at det lyder helt rigtigt, at lade hende rende med måsen bar en gang imellem, så der kommer luft til. Og så er det også godt at I er opmærksomme på at hun skal holdes tør og ren. Men det er dog stadig vigtigt at I også giver huden lidt fred og ro og ikke vasker hende alt for meget.
I behøver således ikke vaske hende hver gang hun kun har tisset, hvis huden efter en tisseble virker fin og ren som den skal være, så behøver I ikke gøre yderligere, så giver I hende bare en ren ble på. Men hvis hun har lavet afføring, så skal hun naturligvis vaskes grundigt i alle folder og her må I meget gerne bruge lidt uparfumeret sæbe, så hun bliver rigtig ren.
Det er også normalt at små piger har lidt udflåd fra skeden, ligesom kvinder også har. Udflåd er oftest gulligt eller mælkehvidt og det bliver produceret af nogle små kirtler i livmoderhalsen virker som en beskyttelse mod netop bakterier og svampe. Hvis man får svamp eller en anden form for underlivsinfektion, så er der sket en ændring i den naturlig pH-balance og man skal derfor forsøge at skabe en god balance igen.
Det handler blandt andet om ikke at bruge for meget sæbe, og er sæbe nødvendigt, så skal man bruge en mild, uparfumeret flydende sæbe beregnet til intimvask. I kan købe f.eks. vivag og bruge dette.
I kan tilbyde hende tykmælk eller A38 at spise, det hjælper hende lidt indefra og viser det sig, at hun har svamp i skeden, så tjek hende i munden, så I er sikre på at hun ikke har svamp igennem hele systemet ... Hold også igen med sukker og andre søde fødevarer, hvis hun generelt får meget sødt, da svamp lever godt af sukker :o)
I kan godt bruge Natusans Lastenvoide, så vidt jeg husker er den som en vaseline og ligger som et beskyttende lag på huden, så syren fra urin og afføring ikke trænger ind og irriterer huden. Zink er som I skriver til hvis hun er rød, den bruges ikke forebyggende på samme måde. Generelt er det dog en god idé, ikke at bruge alt for mange cremer - man skal bruge det, som er nødvendigt i en evt. behandling, men ellers skal huden bare holdes ren og tør og have luft en gang imellem.
Der er ikke nogen helt faste regler, det afhænger fuldstændig af situationen. Hvis jeres datter har svamp eller bleeksem, så skal hun behandles med midler for dette og ikke alt muligt andet. Kun det som lægen har ordineret. Hvis hun i en periode, har tendens til lidt tynd mave og let blive rød, fordi der kommer lidt i bleen og det er svært at skifte hende hyppigt nok, så er en barrierecreme eller en lastenvoide fin. Den giver lige den hinde der skal til, for at huden ikke ødelægges helt så hurtigt. Hvis hun er rød og huden er blevet irriteret, så kan zink være en løsning, hvis hun er fuldstændig hudløs, så kan en inotyolsalve være en bedre løsning ...
Endelig er der også de gode gamle kogtvandsklude. Det er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.
Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.
Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.
Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og at podningen fra lægen viser hvad der er galt her. I må meget gerne give mig en tilbagemelding herom.
Rigtig god jul til jer alle tre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske