Brev:
Opdragelse, seperationsfase, bordskik
4. december 2008
Alder:
14 mdr.
Opdragelse, seperationsfase, bordskik
Hej helen
Lige et spørgsmål vedrørende separationsfase og et vedrørende spisevaner.
Josefine har de sidste 2 mdr været ret ulykkelig hvis hun ikke kan se mor eller far hele tiden, hvis vi er ude, hjemme går det helt fint.
Hun skal starte i vuggestue 16 jan. og det ville være dejligt om hun var begyndt at slippe lidt inden da, så det ikke bliver alt for svært for hende.
Vi går i legestue 2 gange om ugen, det synes hun er vældigt, men går jeg fx på toilettet bryder hun helt sammen. Det hjælper ikke hvis en af de andre mødre tager hende op - næsten tværtimod.
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal agere. Har jo bare taget hende op, trøstet lidt og forsøgt ikke at gøre det store nummer ud af det. Generelt prøver vi at give hende al den tryghed hun har brug for, også pga hendes tidlige fødsel.
Pt. puttes hun i vores seng, hvor jeg ligger med hende indtil hun sover. Så kommer hun over i egen seng, og sover fint videre.
Efter al den seperationsangst har vi givet lidt los på princippet om at hun skulle puttes i sin egen seng, og bare prioriteret at hun var tryg og rolig.
Skal vi mon til at putte hende i egen seng, kan det evt. skubbe hende lidt videre, eller skal vi bare lade tiden arbejde for os og lade hende udleve fasen stille og roligt ?
Noget andet er at hun er begyndt at sige nej til skemad, hun vil helst spise sin mad med fingrene, ikke ske eller gaffel som før, men klør fem. Det gælder også f.eks. grød om morgenen.
Ellers nægter hun at spise.
Hun får bare ikke særligt meget indenbords på den måde, og det bekymrer mig lidt - hun er jo ikke så stor (9 kg 74 cm). Korrigeret 11 mdr.
Som regel lykkes det at få morgengrød i hende alligevel, hun får lidt legetøj eller en bog imens, og så gaber hun fint op og får sig et godt måltid.
Er lidt i tvivl om det er ok at snyde hende på den måde .. ?
Hun får ellers masser af fingermad og får også lov til at mærke og rode lidt med maden, men det skulle jo nødigt være i vejen for at hun får spist lidt ...
Hvordan er det iøvrigt med at "lege med maden" ? - nogen mener børn skal have lov til at mærke og føle, andre at man skal fjerne maden når de "leger" , vi er nok tilbøjelig til at lade hende rode lidt med sagerne, men det skulle jo nødig ødelægge spisningen.
De bedste julenisse hilsner
Josefine og Co