Brev:
Hjælp - vi er flyttet og nu kan mor ikke længere putte til at sove
4. december 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Helen,
Så er min lille søn blevet 15 måneder og for ca. 1 måned siden flyttede vi tilbage til Danmark.
I forbindelse med flytningen fik vi - lidt som forventet - en del natteuro. I en 14 dages tid sov han rigtigt dårligt, men de sidste par uger har han sovet igennem stort set hver nat.
Mit problem er at siden flytningen, kan jeg ikke længere putte ham til at sove. Det er kun min mand, der kan lægge ham. Og nu er han begyndt på arbejde igen, så hvis vores søn vågner om natten er det mig, der tager ham - og så har vi lidt et cirkus, der kan vare et par timer....
Inden vi flyttede, sov han fint igennem hver nat og havde gjort det en 4 måneders tid. Putning om aftenen gik ganske let. Et lille putteritual på en 15 min. hvorefter min mand kunne lægge ham og gå, mens jeg på mine aftener var nødt til at ligge lidt på en madras ved siden af og holde i hånd inden jeg kunne gå - så der har altid været lidt forskel på mor og far her...
Men nu er denne forskel blevet meget, meget stor. Min mand kan, når han putter, gennemføre putteritualet, lægge ham og gå. Så kan det godt være, at det tager vores søn 15-20 min at falde i søvn herefter, men han ligger bare og pludrer og falder så lige så stille i søvn.
Når det er mig, der putter gennemfører vi samme putteritual, men så vil han bare ikke ned i sin seng. Han græder og græder så snart han mærker det mindste forsøg på at jeg lægger ham i hans seng. Jeg har prøvet at lægge ham, når han stadig er meget vågen, gå lidt rundt med ham til han er mindre vågen og så lægge ham eller helt at lade ham falde i søvn i mine arme og så lægge ham. Men lige lidt hjælper det. Så snart han er på vej ud af mine arme, græder han.
Jeg har også prøvet at lægge mig på en madras ved siden af hans seng med ham og se om jeg så kan få ham til at sove der, men lige lidt hjælper det. Så længe mor er der, sover han kun, hvis han må falde i søvn i mine arme og vi så begge lægger os på madrassen.
Hvis jeg ender med at give op, og far tager over, ja så kan far typisk lægge ham på 5 min. Det er mildt sagt temmelig frustrerende.
Der er ingen tvivl om at vores søn i forbindelse med flytningen er blevet mere tryghedssøgende. Han søger en del mere fysisk kontakt med os begge og det er rigtigt hyggeligt at han gerne vil putte lidt. Så han får al den fysiske kontakt og leg og grinen der overhovedet kan lade sig gøre. For tryghed søger han mere mig end far og er han meget ulykkelig er det næsten kun mig der kan trøste. Han er stadig hjemme hos mig og begynder først i vuggestue om et par uger.
Rent udviklingmæssigt tror jeg ikke han tager de store spring lige nu. Han begyndte at gå, da han var 12 måneder og er vist iøvrigt udviklingsmæssigt med til alderen. Balancen bliver gradvist bedre og bedre og det samme gælder evnen til at styre gaffel og ske. Sprogligt er han fint med. Kan vel en 60-70 ord og enkelte sætninger. Dobbeltkonsonanter er svære, så mælk bliver til mæk, gris bliver til gis osv. Flerstavelsesord bliver ofte kun til en stavelse - pasta til pas, bamse til bam, dåse til dås, kasse til kas osv. omend enkelte flerstavelsesord som køre, dygtig og dejlig udtales helt fint. Så det er vist alt sammen helt normalt. Udviklingen sker ganske gradvist, så det virker ikke som om der sker nogen ryk lige nu....
Alt i alt savner jeg lidt gode råd til hvordan jeg kan komme til at putte ham igen, så han hvis han vågner om natten ikke behøver at være oppe i flere timer, blot fordi det er mor der forsøget at putte igen....
Venlig hilsen
Karen