Svar: Hjælp - vågner om natten
4. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære trætte forældre
Nu hvor jeres datter er godt 5 måneder gammel, så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé, hvis I kunne forsøge med en nogenlunde fast plan for dagen. I den plan indgår skemad 2 gange dagligt, som skal gives på nogenlunde faste tidspunkter, ligesom hun også skal puttes til lure i løbet af dagen på nogenlunde ens tider og skal have sine flasker på nogenlunde samme tid hver dag. I skal altså forsøge at arbejde på en fast rytme, så hver dag kommer til at ligne hinanden mere og mere.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse. Tilbydes evt. frugtmos som topping - det kan være f.eks. pæremos. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme kl. ca 13-13.30
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, lavet af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli. Vand af kop.
Flaske med mme ca kl. 20 og puttes til natten
Sen aften 24: Flaske med mme
Nat 24-06: Har måske behov for en ekstra flaske, men kan måske også klare sig uden. De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat og da jeres datter er født lidt før tid, så kan det være helt reelt at hun har behov for mælk midt nat. Kan hun sove uden, så er det naturligvis dejligt for jer alle.
Som I kan se indgår der i denne plan 6 flasker mme i døgnet samt to måltider skemad. Det er naturligvis vigtigt at I starter stille og roligt op med skemaden, så hun ikke for ondt i maven, start med 4-5 tsk og øg hende langsomt over flere dage.
Min tanke er altså at en fast rytme, faste tidspunkter og ritualer vil hjælpe jer. I fortæller jo, at de nætter, hvor hun sover godt, så sover hun også godt om dagen og er lang mere glad og tilfreds. En fast rytme plejer at kunne hjælpe, det giver lidt overblik og ro og vil derfor kunne hjælpe jer lidt videre.
Derudover tænker jeg også at min plan måske giver jer lidt indblik i hvad I kan forvente i forhold til jeres datters alder. Det vil som sagt være usædvanligt at barnet kan sove igennem uden at få mælk med den alder jeres datter har.
Med hensyn til "Godnat og sov godt", så er der et par fine afsnit omkring vigtigheden af rutiner, at genkendelighed giver tryghed. Jeg er dog ikke tilhænger af principperne i bogen, jeg mener ikke børn har godt af at græde sig i søvn og jeg synes der er et meget stort spring imellem at I har gået rundt og vugget jeres datter i søvn til at hun nu skal falde i søvn selv og jeg citerer "Nogen gange græder hun flere timer inden hun giver fortabt, andre gange kun 10-15 minutter."
Hvis jeres datter ikke falder i søvn inden for 10-15 minutter, men er vågen, grædende og ulykkelig og tydeligt vægrer sig mod at skulle sove, så er det ikke tidspunktet hun skal puttes på og så er det ikke metoden I skal bruge ...
Hvornår det rette tidspunkt er, afhænger helt af hvor meget og hvor sent hun har sovet i løbet af dagen. Hvis hun har powernappet sidst på eftermiddagen/først på aftenen, så vil I måske først skulle putte hende kl. 21, måske endda senere - det afhænger helt af hendes samlede søvn.
I skal regne med at hun vil have behov for at sove 2 lure + evt. en powernap sidst på dagen og at disse lure samlet måske vil vare ca 4 timer. Det kan være en formiddagslur på 1½ time, en middagslur på ca 2 timer og en powernap på ½ time. Sover hun mere end dette, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere og sover hun sent på dagen, så vil hun naturligt gå senere i seng.
Mit forslag er derfor at I forsøger at følge den plan og de tidspunkter jeg har skitseret, fordi jeg tror det kan hjælpe jer til bedre at gennemskue, hvad der reelt er jeres datters behov. Skal hun have mælk, skal hun puttes nu eller skal hun have lov til at være vågen, lege og hygge sig lidt mere inden hun skal sove.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske