Brev:
Hjælp - vågner om natten
4. december 2008
Alder:
5 mdr.
Hjælp - vågner om natten
Kære Helen
Vi har en datter på lidt mere end fem måneder. Hun er født ved akut kejsersnit en måned før tid. Jeg faldt på maven og et par timer efter løsnede moderkagen sig, så det endte med kejsersnit. Hun havde det efter omstændighederne godt da hun kom til verden og vejede cirka 2500 gram. Hun er en yndig lille pige og hun sov hele tiden de første 14 dage af sit liv - så gik det ellers galt.........
Vi har haft en masse problemer med hende, kolik, mulig komælksallergi som dog ikke er konstateret og søvnproblemer til den store guldmedalje. Hun får modermælkserstatning (Profylak) og har fået det lidt over en måned nu. Hun får ikke mad om natten længere og har ikke fået det i et stykke tid.
På grund af hendes kolik de første tre måneder, har vi gået rundt med hende dag og nat for at få hende til at sove. Hun har skreget dag og nat, ikke noget fast tidspunkt. Nogen gange tre timer, nogen gange seks timer. Nu er vi efterhånden så udkørte begge to, at vi ikke orker mere. Vi besluttede os derfor at prøve "godnat og sov godt" metoden og det blev da også lidt bedre. Nu lægger vi hende til at sove i vuggen om aftenen kl. 19.30. Nogen gange græder hun flere timer inden hun giver fortabt, andre gange kun 10-15 minutter.
Vores kæmpe store problem er så, at hun vågner igen et sted mellem kl. 00.00 og kl. 01.00 og så er hun vågen. Vi forstår ikke hvorfor og vi holder snart ikke til mere. Det svinger utrolig meget med hendes søvn og vi aner ikke hvordan vi skal gribe det an.
Efter "godnat og sov godt" metoden, er hun begyndt at sove til formiddag, middag og nogen gange til eftermiddag. Men også her svinger hun fra dag til dag. Vi kan se hun er træt om aftenen, men det er som om, hun bare ikke vil overgive sig til søvnen. Når hun har haft en rigtig dårlig nat og været meget vågen er hun meget let irritabel og helt uoplagt dagen efter. De få gange hvor hun har sovet det meste af natten, har hun også sovet fint om dagen og er glad og interesseret. Vi synes snart vi har prøvet alverdens ting og intet hjælper. Vi har også forsøgt at give hende mad om natten, når hun vågner eller givet hende det mens hun sover, men hun vågner stadig.
Derfor vil vi gerne spørge dig til råds.
Hvad søren gør vi for at få hende til at sove om aftenen uden gråd og hvordan får vi hende til at sove igennem uden at vågne?
Hun sover i vores soveværelse men vi overvejer at flytte hende på eget værelse.
Venlig hilsen
de trætte forældre