Svar: Sove igennem - 7 mdr.
4. december 2008
Alder:
7 mdr.
Hej Camilla
Jeg synes det er helt fantastisk at du stadig ammer og det bare kører derudad, - selvom du ikke føler at du har så meget mælk til ham mere, så lyder det som om at han får, hvad han har behov for. Det er en fin plan for dagen du har sendt :)
At sove igennem i Alexanders alder svarer til at kunne sove 5-7 timer uden mælk, det vil sige at det er amningen midt nat kl. 02, du som udgangspunkt kan forsøge at springe over. Amningen inden midnat kl. 23.30 og amningen igen tidlig morgen kl. 05 - er et helt reelt behov.
Prøv derfor om du ikke kan forsøge at få ham lidt videre i søvnen kl. 02 uden brystet. Det kan være at hjælpe ham lidt om på den anden side, kærtegne ham lidt, berolige ham med lidt lyde "sshhh" eller lignende - brug lidt de samme ting, som du normalt har med i jeres putteritual og se om han ikke kan lære at sove videre uden brystet på det tidspunkt. Hvis han søger brystet meget, så tilbyd ham brystet, men forsøg så at trække brystvorten ud, så han ikke får mælk, men kun trøstes og herefter skal falde til ro med kærtegn og beroligende ord. På sigt skulle han så gerne kunne nøjes med det sidste og ikke behøv mælk ...
At hans bleer ikke er så våde som tidligere hænger måske sammen med at hans væskeindtag naturligt er lidt mindre nu, hvor han spiser mere skemad og det er helt okay, så længe han trives og udvikler sig som han skal. Der er jo ikke tale om at han ikke tisser eller at urinen er meget koncentreret.
Med hensyn til storebror, så er det svært at sige, hvorfor han vågner med ondt i maven. Det lyder jo som om at det er det eneste tidspunkt, hvor han klager over dette ... HMMm, tror du det kunne hænge sammen med en fyldt blære? Hvis han er ved at nå til renlighedsstadiet og måske holder sig en del timer om natten, så får han måske lidt ondt i maven om morgenen fordi han der skal tisse rigtig meget ...
I kan også overveje om I skal sende en urinprøve til dyrkning, for at få tjekket om han kan have en blærebetændelse.
Ellers har du naturligvis ret i at "ondt i maven" også kan være tegn på at han er ked af et eller andet, men hvis han i øvrigt trives og er glad for at komme i børnehave og virker glad og tilfreds, når han bliver afleveret og hentet der, så må du tro på at han har det godt.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, rigtig god jul til jer alle fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske