Svar: Knubs til en klatretrold
3. december 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Marc´s mor
Det I fortæller lyder fuldstændig normalt for jeres drengs udvikling og det er enormt frustrerende for jer forældre. I kan jo ikke forklare ham at han ikke bare må kaste sig ud, han forstår det ikke og har slet ikke farefornemmelse endnu - de fleste børn er 18-20 måneder inden farefornemmelsen begynder at spirer ...
Et eller andet sted er det I oplever derfor tegn på at I har 'et ubekymret barn' - en dreng som bare gør det, han synes virker sjovt og han har fuld tillid til at I griber ham og passer på ham, hvis der er ved at ske ham noget. Derfor skal I naturligvis også forsøge at gribe ham og motivere ham til at lade være ved at vise, hvad han så skal gøre i stedet.
Når han nikker skaller, så er det ikke fordi han ved, hvad han gør og hvor ondt det kan gøre - det er ikke en bevidst handling om at gøre jer ondt. Det handler sandsynligvis om at han mangler ord til at sige fra og derfor bruger sig selv fysisk, ligesom hvis han slår ud efter jer, bider eller lignende. At nikke skaller kan også være et udtryk for at ville tæt på jer, at det er kærtegn der kammer over. Han mestrer endnu ikke helt at være kærlig og nogle gange forløber han sig og det kammer over for ham.
I skal naturligvis sige nej og stoppe ham, hvis han gør det og det gør ondt. Det er her en god idé at sætte ham fra jer, så der følger en handling med. Det gør det lettere for ham at huske, at her gjorde han noget I ikke bryder jer om. Men derudover kan det også være en rigtig god idé, at lave nogle lidt voldsommere fysiske lege, så han mærker sig selv og mærker sine egne grænser. Det kan f.eks. hjælpe at trille med ham i sengen eller give ham en kildetur, eller lade som om at I spiser ham, starte ved tæerne og gå hele vejen op langs hans krop som en stor løve der spiser ham rub og stub.
Jeg håber I kan bruge ovenstående lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske