Brev:
Knubs til en klatretrold
3. december 2008
Alder:
16 mdr.
Knubs til en klatretrold
Kære Helen
Marc er nu blevet 16 mdr – han er kommet efter det med vægt og højde. Jeg synes han trives. Maden går i alt væsentlighed godt, han er tilfreds og afslappet i vuggestuen og hans pludren indeholder så småt se, hov, hej og noget ja, nej, op, bar som jeg tror er far og noget maa som måske er mor og måske er mad (forskellen her kan jo være hårfin ;0)
Men han er også en dreng med en stærk vilje og en aktiv lille klatretrold. Og det sidste giver hans mor dårlige nerver i denne tid. Han elsker at kravle op på en lænestol vi har i stuen. Først med en skammel foran – og nu kan han komme derop uden ”hjælp”. Han kan også kravle fornuftigt ned igen med numsen først – og det gør han også i langt de fleste tilfælde. Men han er også begyndt at kaste sig ud med hovedet først. Jeg fik grebet ham den ene gang, men ikke den næste gang. Han slog sig – om end han ikke var mere berørt end andre fald – selvom han landede med panden først uden at tage fra.
Min mand fik heller ikke grebet ham anden gang, da han gjorde det igen! Han gled ikke, snublede, missede noget – han kastede sig ud! Vi trøster ham selvfølgelig umiddelbart efter – og jeg har flere gange prøvet at efterfølgende at sige – at det må han ikke, altid numsen først, det gør ondt etc. Men jeg har indtryk af at det preller af på ham – hvordan kan jeg lære ham at passe bare lidt på sig selv. Jeg kan jo ikke fjerne alle møblerne i stuen.
Vi kan selvfølgelig fjerne nogle af møblerne, købe bløde tæpper etc – eller er vi tilbage til 100% mandsopdækning, da der vil jo næsten altid være noget af kravle op på? Skal han ’inddæmmes’ eller vil han lære af sine oplevelser og vores nej?
Vi har også noget knas med at han ”nikker skaller” – han elsker at kaste sit hovedet ned i bløde ting (en dyne, bamse etc) – men nogle gange skelner han ikke mellem en blød dyne og f.eks håndtaget på en indkøbsvogn eller et bordben. Når han så har slået sig bliver han så sur på sig selv at han gør det en gang til. De andre tilfælde er under hyggeleg med mor og far – pludselig kaster han sig frem med hovedet først ind mod vores hovedet eller slår med en ting. Der gør ondt på ham og på os. Vi prøver nu at holde øje med ham og stoppe ham – flytte os i tide.
Skrammerne og den lidt hårdhændede adfærd gør mig ondt i hjertet – jeg vil jo så gerne passe på min lille mus. Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham til færre knubs?
:0) Marc’ mor